søndag, december 17, 2023

Jan Kaspersen Quintet: Music and madness (Storyville) CD/digital

 

Når jeg har skrevet om Jan Kaspersen i de senere år har det været om nogle meget eksperimenterende udgivelser. Det er han også god til. Men Jan Kaspersen satte nogle dybe og afgørende spor i mit unge liv, da jeg hørte ham fortolke Thelonious Monk. Jeg faldte i gryden og blev der. 

Når han vælger at lave en plade som den her. Så bliver jeg meget varm om hjertet. Music and Madness - musik og galskab. Kaspersen ved lige præcis hvordan det skal kombineres. Med Monk på den ene skulder og Bud Powell på den anden sidder han ved klaveret og lader musikken swinge. Be Bop. Vær Bop. Og det kan han. Han spiller bebop sammen med et hold åndsfæller.

Saxofonisterne Simon Spang-Hanssen og Fredrik Lundin er en superkombi. Ole Rømer på trommerne er en veteran i Kaspersen-regi. Men bassisten Niels Ryde er ny hos Kapsersen. Det korte af det lange er at det er rigtig dejlig jazzplade. Hvis du gerne vil overbevises, så kan du starte med Monk and Bud in Zoo.

Jan Kaspersen

Ingen kommentarer: