fredag, december 15, 2023

Vingborg/Valencia: What grows grieves (Turn it Over Records) LP/digital

 

Det er en af den slags plader jeg har set frem til i meget lang tid. Jeg overværede kvartetten med pianisten Hannah Vingborg i front for halvandet år siden udenfor Team Teatret i Herning. De spillede under håbløse forhold. Naboen, et klassisk brunt værtshus, havde et kopirockband til, at spille i baggården. Det larmede - men solen skinnede og Vingborg/Valencia ville det de var kommet for. 

De sejlede direkte ind i mit hjerte. Jeg stod sammen med kommunens rytmiske konsulent og han kunne straks se potentialet i kvartetten og hjalp dem i gang. Det gik hurtigt fra nogle demoindspilninger til indspilning af det album, der nu er landet på min pladespiller. 

Hannah Vingborg er sammen med guitaristen Christian Valencia I front. Han har et underspillet vildskab i guitaren, der passer godt sammen med Hannah Vingborgs klaverspil. Selvom udgangspunktet er jazzen og i særdeleshed den nordiske slags, så har kvartetten et ubundet forhold til traditionerne. De er ikke ude på at revolutionere noget - men kommer alligevel uforvarent til at gøre det. På deres egen stille måde fører de den nordiske jazztradition og tone ind i en ny tid.

Albummet er proppet med hits som Begyndelsen og Jeg drømmer om at dele et hav med nogen. Jon Askjær på flygelhorn medvirker bla. på nummeret Pilgrimmen og er med til at give albummet det sidste skub i retning af en kæmpestor anbefaling herfra.

Turn it over Records

Ingen kommentarer: