Kombinationen af at være musiker, der måske nok har klarinet og saxofon som hovedinstrument og siden har lært at spille theremin oveni alle de andre instrumenter, er et godt udgangspunkt for at lave musik. Når man så også skriver musik, har et band, er en dygtig tegner og helt vild med film og litteratur, så har du Kristoffer Rosing-Schouw.
Han har bandet The Counterfictionals som han for seks år siden lavede den DMA nominerede plade No Hay Banda med. De er atter aktuelle og bandet er det samme; Bjørn Heebøll på trommer, Tove Sørensen på bas, Henriette Groth på klaver og viola, Jeppe Zacho på saxofon og Maja Romm på guitar.
Albummet åbner med Poems and Rain og endnu en gang rammer Rosing-Schouw lige ned i nogle af mine filmfavoritter; Timothèe Chalamet, Tilda Swinton, Jim Jarmusch, Wes Anderson etc. har rumsteret i ham, da han lavede musikken. Der er hentet inspiration i 3. kapitel af James Joyce’s Ulysses, hvorfra der læses en passage op af David Kerns. Martin Fabricius gæster på vibrafon. Rosing-Schouw har lavet tegninger og tekst til hvert enkelt nummer.
Der er feks. The Puppet der er inspireret af filmen Being John Malkovich men også af gnosticisme, depression og konspirationer. En stor favorit er Beatrix and Bill, der er inspireret af en Quentin Tarantino film, her skriver Rosing-Schouw ikke hvilken film det drejer sig om. Jeg spoiler næppe noget ved at skrive at det er Kill Bill. Her spiller kapelmesteren på melodica og theremin, der er ywangy guitar og klarinet. Det er et meget stemningsfyldt nummer, der får stuen til at valse stille i takt med nummeret.
An incomplete encyclopedia of gentle emotions er en meget anbefalelsesværdig udgivelse. Du kan selvfølgelig lytte til den på Spotify, hvilket langt hen ad vejen er ganske stort. Når man sidder med den fysiske udgivelse mellem hænderne bliver det kun endnu større.

Ingen kommentarer:
Send en kommentar