Får revival jazzen en revival?
Trad jazz, happy jazz, New Orleans jazz, revival jazz etc. Kært og forkætret barn har mange navne. Den traditionelle jazz med rødder i New Orleans har i de sidste mange år levet i sin egen parallelverden indenfor jazzen. Den har været et populært indslag i mange provinsbyer, hvor den under navnet frokostjazz har været mulig at indtage i selskab med en kold fadbamse kl. 12 en lørdag. Genren er præget af de mange amatørorkestre, hvor ældre mænd med skæg og friværdi har slået sig løs. Derfor har genren også fået et mindre pænt ry i kunststyrelser og lignende.
Derfor er denne plade også en stor og dejlig overraskelse. Unge musikere, nogle med papir fra konservatorium er gået sammen om at dyrke jazzens fortid. Det er mange år siden at der er kommet en plade med unge musikere der spiller denne form for musik. Six City Stompers består af musikere der for fleres vedkommende også spiller moderne jazz. De forfalder derfor heller ikke til de værste musikalske klichéer. Pianisten Peter Rosendal er den mest kendte. Her spiller han dog mest på hornet, der er en krympet basun og som han kalder for sit følehorn. I front for orkestret står sangeren og saxofonisten Mads Mathias, der ubesværet kan croone sig ud af det meste. Han er et stort plus for stomperne Peter Marott på trompet og flygelhorn er det vigtige medlem, han smider frisk og uimponeret de vigtige Louis Armstrong elementer ind i orkesteret. Six City Stompers føjer intet nyt til den traditionelle jazz og det er heller ikke meningen. Til gengæld sørger de for at der er ungt orkester der kvalificeret spiller en genre der stadig vil være her, men som lider gevaldigt under at dens publikum for de flestes vedkommende er over 60 år. Måske kan den få en revival ved det unge publikum, med dette orkester?
Bonusinfo
Six City Stompers spiller på Riverboat Jazz Festival i Silkeborg, hvis festivalkoordinator Steffen Juul iøvrigt er far til Mads Mathias.
My Space: www.myspace.com/sixcitystompers
Ingen kommentarer:
Send en kommentar