Det tyske pladeselskab ACT huser nogle af Europa's mest spændende og fremadstormende jazzpianister på dagens jazzscene. Et af kendetegnende ved selskabet er, at de har en bred gruppe af musikere, som de bruger på kryds og tværs af deres plader. Nu har de samlet hele tre pianister på een plade. Finske Iiro Rantala, tyske Michael Wollny og polske Leszek Mozdzer. I en udsolgt koncertsal - Kammermusiksaal i Berlin - mødte de tre pianister publikum en december aften sidste år. Det er i udpræget grad europæisk jazz, de spiller. De har f.eks. alle tre hentet inspiration i den klassiske musik. Rantala åbner pladen med eget arrangement af Bach's Aria and Goldberg Variation. Rantala og Wollny spiller pianoduo og hylder en af de største europæiske jazzpianister Esbjörn Svensson med Tears for Esbjörn.
Wollny viser tydeligt inspirationen han har hentet i den rytmiske musik (eks. Björk og Kraftwerk) med nummeret Hexentanz. Mozdzer får sammen med Wollny sendt en hilsen til landsmanden Komeda, da de spiller Svantetic fra Komedas album 1966-album Astigmatic, der af mange regnes for et af de vigtigste europæiske jazzalbums nogensinde. Her spiller Mozdzer på Fender Rhodes i en stil, der kan minde om Chick Coreas på 1972-albummet Return to Forever. Derfor virker det meget naturligt at trioen afslutter albummet med Chick Coreas glade nummer Armando's Rhumba med Mozdzer ved Rhodes og de to andre ved hvert deres flygel.
Det er blevet et noget usammenhængende og lettere rodet album. På den anden side kompenseres der i høj grad, hvis man fokuserer på enkeltnumre. Her er Rantala og Mozdzer's version af Lars Danielssons Suffering fra 2004-albummet Libera Me i særklasse. De bobler rytmisk og roder med effekter på flygelets strenge. En sand fornøjelse.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar