To sider. Det er både konkret og i det kunstneriske udtryk, at der er to sider på den svenske musikers Lindha Kallerdal tredje udspil i eget navn. På den ene side præsenterer hun sin musik med en kvintet bestående af improkolleger som Samuel Hällqvist og Thomas Gunillasson på guitar, Katrine Amsler på tangenter og Josef Kallerdal på piano. Musikken er indspillet i forbindelse med en koncert i Malmö sidste forår. Det er et øjeblikkets koncentrat af den musik hun har arbejdet med i de senere år sammen med bl.a. Ikue Mori, Lotte Anker og Mariam Wallentin.
Lindha Kallerdahl har samme kompromisløse tilgang til arbejdet med stemmen som f.eks. Sofia Jernberg. Lyde formes i halsen, kroppen og munden og sendes ud i rummet. Der er en teatralsk stemning over det. Det er de store følelser der er i spil. Musik af den slags der i sit emotionelt voldsomme udtryk påvirker og sætter lytteren under pres. Det er en plade, der vokser for hver afsplining. Hendes udgave af Billy Strayhorns Lush Life - den eneste ikke originale komposition på pladen - er både modig og vokalmæssigt i særklasse.
Solosiden af pladen er optaget i Lindhas hjem, kort før hun skulle flytte sidste sommer. Mellem flyttekasser og oprydning er musikken indfanget. Hun betegner det som en opsamling af minder. Som en slags afslutning på et kapitel i hendes liv. Der er mere af den samme nærhed som på kvintetindspilningen. Nu er det bare endnu tættere på. Pladen udkommer i forbindelse med at Hoob Records fejrer sit 10 års jubilæum. Den understreger med al tydelighed, at dagens nordiske improscene ikke står i stampe. Vinyludgivelsen (fås også på CD og streaming) er den helt rigtige måde at høre Lindha Kallerdahls musik på. Det skal være en proces, hvor man bruger tid til at lytte og mærke. Så får man også en stor oplevelse.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar