En gang i mellem dukker der debutplader op, der fortjener roser af den helt store slags. Trompetist Jakob Sørensens plade Bagland hører hjemme i denne sjældne kategori. Jeg har tidligere hørt ham med trioen Elliot på pladen Girls with radical haircuts. Han har medinddraget guitaristen Alex Jønsson fra Elliot på Bagland. Det er en klog beslutning. Alex Jønsson har i de senere år opbygget et omdømme som en af vores mest spændende unge guitarister, bl.a. sammen med Live Foyn Friis og i hans egne projekter. Jønsson har ligesom Jakob Sørensen det skandinaviske inde under neglene. Det er de lyriske og melankolske melodier der er i højsædet. Det er selvfølgelig hørt mange gange før. Hvad er så det der gør Jakob Sørensen og Bagland til noget særligt?
Han har skabt musikken i et afsides sommerhus, sidste vinter i Nordjylland. Det er afklaret og gennembearbejdet musik, der ikke behøver at blive pillet mere ved. Jakob Sørensens tone på trompeten er i den rene skala. Der er noget klassisk og velfunderet i hans spil. Det bruges i musikken til at skabe organiske og naturinspirerede stemninger, der har hjemme i naturen. Morgendisen og vinterens høje blå himmel. Ensomme fugle der bevæger sig roligt afsted. Et af pladens højdepunkter er Forandringens fortvivlelse, hvor de enkelte medlemmmer af kvintetten præsenterer sig med nogle velturnerede soli. Frederik Sakhams bassolo og ikke mindst Frej Lesners afsluttende percussion får nummeret til at svæve. Jakob Sørensen behersker balladerne til fulde. Der er også den opløftende melodi Something Pretty, med heltetrompet. Bagland er en meget anbefalelsesværdig plade. Den fortjener at blive lyttet til. Læg i øvrigt mærke til billedet på coveret. Det er taget af naturfortografen Kirsten Klein. Det passer perfekt til stemningen i musikken.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar