søndag, april 11, 2021

Ginne Marker: Never Golden but beautiful/Omen (Giant Birch) 7”single

 

Da jeg offentliggjorde den store liste over kommende jazzudgivelser og bekendtgjorde det på Facebook, kommenterede indehaveren af den store pladeforretning på Enghave Plads Beat, Peter Sørensen, listen med at det var en fed liste men også med et spørgsmål om Ginne Marker er jazz. Hun er både repræsenteret med denne single og albummet der kommer til efteråret på listen. 


Hun er selvfølgelig med på listen fordi jeg havde hende med på listen over de bedste danske jazzplader i 2019. De to nye numre på singlen indikerer ganske rigtigt en anden retning end jazzen. A-siden med Never Golden but beautiful har allerede været ude i nogle måneder på streaming-tjenesterne. Her er den første jeg tænker på, Suzanne Vega, når Ginne Marker indleder nummeret. Undervejs kommer der kor og ikke mindst firserinspirerede keyboards på, så det udvikler sig til en lille pop perle.


B-siden indeholder det nye nummer Omen, hvor der er skruet ned for poppen og op for ballade-fornemmelserne. Det er blevet mere storladent og produceret end på debut-albummet. Det er sandsynligvis en god retning for Ginne Marker. Sålænge jeg kan høre hendes smukke stemme og sans for at lave en god melodi, så behøver jeg ikke at trække jazzkortet, bare fordi jeg er jazzblogger.

Ginne Marker

Ingen kommentarer: