mandag, juni 17, 2013

Carl Mörner Ringström: Neo Colony (Carl Mörner Ringström) download


Jeg er ikke vild med downloads. Jeg er ganske old school og elsker at få et fysisk eksemplar mellem hænderne. Nu er jeg selvfølgelig også pladesamler, så det bliver rimeligt logisk at downloads ryger langt ned på listen når der skal anmeldes plader. En gang i mellem skal en insisterende opfølgning på, om jeg nu skriver nogle ord om en plade også belønnes. Her på bloggen er den svenske guitarist Carl Mörner Ringström primært kendt for samarbejdet med sangerinden Malene Mortensen. Ud over at han er insisterende i den vedholdende opfølgning fra ham om jeg har lyttet til pladen etc, så er han også musikalsk insisterende i en imponerende grad. Han vil spille 80'er heavyspade af den langhårede slags.

Han spiller alle instrumenter på pladen. Hvilket primært vil sige guitar og synth kombineret med tromme- og basprogrammering. Hvis guitarhelte som Eddie Van Halen, Yngwie Malmsteen og Steve Vai får dit hjerte til at pumpe hurtigere, så er Carl Mörner Ringström helt sikkert også sagen. Havde pladen udkommet i 1987 ville Carl Mörner Ringström have været på alle guitarfreaks læber. Pladen er instrumental, hvor pladsen overvejende indtages af guitaren. Han spiller helt overlegent på guitaren. En favorit er stadionrocknummeret So who votes for the heliocentric theory? Den tungere Shot heard 'round the world med dobbelte stortrommepedaler i overdreven grad, kombineret med hvinende heavy overtoner og synth er et fornøjeligt nummer, der minder mig om, hvorfor jeg overhovedet har plader med Van Halen. Neo Colony indtager suverænt førstepladsen som den mest utidige plade, jeg har hørt i år. Den får nok svært ved at finde et større publikum. Jeg håber til gengæld, at de firserheavyfreaks, der stadig findes, lægger et øre til pladen. De vil ikke blive skuffet!

Ingen kommentarer: