Kort tid efter at jeg havde modtaget Moonbows album var jeg i New York, hvor jeg besøgte pladebutikken Down Town Music Gallery. Den føles som en domkirke for den eksperimenterende jazz, på trods af at den ligger i en kælder i Chinatown. Her genkendte jeg musikken der strømmede ud af højtalerne. Moonbows album var også landet i NYC.
Det er bassisten Tomo Jacobson der har skrevet musikken og samlet et band med 3 sax'er, guitar, bas, klaver og trommer. Besætningen er en international samling af musikere fra København, hvor Mads Egetoft og Kresten Osgood er det danske islæt. Musikken der er skrevet af Tomo Jacobson henter inspration hos blandt andre instrumentkollegaen Charles Mingus. En anden væsentlig musiker der har haft betydning for Jacobson er William Parker der har skrevet et medfølgende digt om Moonbow’s musik. Pladen fascinerer og holder et højt niveau hele vejen.
Tomo Jacobson er sammen med pianisten fra Moonbow, Lucas Leidinger også med i Mount Meander, der har udsendt deres første album på det portugisiske selskab Clean Feed. Her er saxofonisten Karlis Auzins, der ligesom Jacobson også bor i København, en væsentlig kraft. De forsøger at nedbryde grænser mellem jazz, avant garde, verdensmusik, rock og pop. Det er meget velspillet og afvekslende.
Karlis Auzins, der kommer fra Letland, har også udgivet en plade i eget navn. Sammen med den polske pianist Artur Tuznik, den svenske bassist Joel Illerhag og den danske trommeslager Jakob Høyer har han lavet en plade, der trækker på elementer fra lettisk folkemusik og nutidig europæisk jazz. Tempoet er roligt og stemningen melodisk. Pladen er godt dokument på den smeltedigel som København er, når det gælder jazz. Her arbejdes på tværs af nationaliteter. Der opstår konstant nye strømninger i jazzen. København er et af knudepunkterne lige nu i Europa.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar