På kanten af udkantsdanmark finder man de små landsbyer, hvor indbyggerantallet er gået samme vej som æblerne, på en stormfuld efterårsdag. Der er rester tilbage i landsbyerne, der indikerer at de en gang var præget af større aktivitet. I den lille landsby Vandborg ved Lemvig var der en gang et mejeri. Her sælger man i dag antikviteter og brænde - eller holz, som man har for vane at kalde det på de kanter. Ved siden af det uddøde mejeri ligger Fælleshuset - et klassisk forsamlingshus, hvor der er direkte udsigt til marken på den anden side af vejen. Luften er frisk og salt. Der er kun nogle få kilometer til Vesterhavet.
Det er her, at Mathias Jæger har hentet inspiration til bandet Frekvens Frekvens. Musikken er inspireret af- og skrevet med udgangspunkt i forsamlingshuset i landsbyen. Mathias Jæger har sommer efter sommer vendt tilbage til Vandborg. Det har givet ham roen og inspirationen. Det er blevet dansk bud på lyden af nutidig nordisk jazz. Et område hvor nordmændene gerne fører sig frem, bl.a. via ECM Records.
Frekvens Frekvens samler inspirationen fra klassisk musik, avantgarde og jazz på en vindblæst plet i Danmark. Det er en stærk og intens plade fuld af billeder. Mathias Jæger spiller på klaver og synth, Nis Hellerøe på barytonsax, Frej Lesner på trommer/percussion og Tejs Dragsheim-Lauritsen på bas. Numre som I muld af sorten sjæl, Svanesang og den for albummet lidt atypiske Hjemkomsten skal fremhæves. Den nordvestjyske natur er endnu en gang inspiratorisk udgangspunktet for en god dansk jazzplade. Tidligere har Alex Jønsson og Lars Greve lavet plader med inspiration fra egnen. De tre plader lyder meget forskellige. Luften er den samme. Vandborg er som de to andre, en meget anbefalelsesværdig plade.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar