lørdag, april 13, 2019

Jazznyt fylder 15 år

Der er gået 15 år siden jeg lavede det første indlæg på bloggen Jazznyt. I  den tid har jeg skrevet næsten 2800 blogindlæg. Der er rundt regnet kun gået 2 dage mellem hvert indlæg. Jeg har anmeldt næsten 3000 nye jazzplader, det vil tage mere end 125 døgn, at høre dem alle fra start til slut, hvis de gennemsnitligt varer en time. 

Det primære fokus har altid været dansk jazz, hvor jeg har forsøgt at lytte og skrive om alt, hvad jeg er kommet i nærheden af. Der er også blevet plads til anmeldelser af svenske, norske, finske, islandske, engelske, tyske, polske, amerikanske etc. jazzudgivelser. 

Den primære grund til, at jeg har bloggen er at der udkommer så meget god dansk jazz, som der ikke skrives om andre steder. Musik som jeg gerne vil have at der bliver lyttet til. Derfor lancerer jeg 10 playlister med dansk jazz. Jeg har udvalgt 25 numre til hver playliste, som jeg har forsøgt at kategorisere. Selvfølgelig er det et meget personligt udvalg af numre fra den danske jazzscene. Jeg vil dog mene at du får et meget præcist billede af hvordan dansk jazz har lydt i årene 2004-2019. Når du engang har hørt samtlige 250 numre, har du brugt 24 timer på dansk jazz.

Jazzen er i udpræget grad en albumgenre, hvor man ikke har deciderede hits. Derfor kan det også være svært at lave playlister, hvor numrene måske er revet ud af en sammenhæng fra et album. Det har jeg helt sikkert gjort med mange af numrene. Mit håb er at du går videre og lytter til mere med de kunstnere, som du synes er gode.

Et af målene har været at lave 10 brugbare playlister, hvor der er en eller anden form for stemningsmæssig rød tråd gennem playlisterne. Til at starte med havde jeg lavet lister med overskrifter som vokal, standards, dansk, party etc. Det viste sig hen ad vejen at være en umulig måde at indramme musikken på. Nu har listerne istedet fået navn efter et nummer på listen. Det kan være med til at lede dig på vej. I dag lancerer jeg den første liste. Der kommer en ny liste om 2 dage. 

Indre by kl. 3.
Stemningen er nattebelyst rolig. Du cykler hjem gennem indre by kl. 3. Festen er på vej i seng. 
Genre: Jazz
Stil: Fusion, jazzrock, funk, electronic, beruset

iTunes playliste INDRE BY KL. 3



2 kommentarer:

Keenst sagde ...

Tillykke med jubilæet! Det er uundværlig læsning når man gerne vil holdes ajour med ny dansk, nordisk og europæisk jazz. Tak! Og håber du fortsætter i mange år.
Mvh
Steen

Niels Overgård sagde ...

Taaaak! Jeg fortsætter så længe der er dansk jazz....