Der er landet tre plader fra det skønne norske pladeselskab Hubro Records på mit anmelderbord. Jeg kan ikke lade være med at starte med den bedste først. Albummets titel Bedehus & Hawaii giver glædesfremkaldt norsk ståpels hos jazzbloggeren. Stemningen placerer sig ganske rigtigt et sted mellem det klippefaste norske bedehus i træ, der står oven på stærke kulturtraditioner og det mere eksotiske og med en nordmands øjne, mytologiske Hawaii med sandstrand, hula og hawaiiguitar. Den unge guitarist Trond Kallevåg Hansen har lavet en meget anbefalelsesværdigt debutalbum.
Vi fortsætter i den mytologiserende exotica-verden, hvor den på Øyvind Torvunds album The Exotica Album, får endnu et twist med en pæn portion tilsat humor. Vi er havnet på en sydhavsø, hvor fuglene fløjter ligesom R2D2 og BB8 fra Star Wars. De bliver tilsat BIT20 Ensemble, der er et 15 mands klassisk ensemble. Desuden medvirker Kjetil Møster på sax og electronics og Jørgen Træen på modular-synth og noise. Det er berusende og forunderligt, som en håndkoloreret farvefilm. Lidt for meget af noget og lidt for lidt af noget andet. Det giver noget som du har hørt før og så alligevel ikke.
Den sidste plade er med den meget erfarne keyboardmand, Ståle Storløkken, der har lavet en rendyrket keyboardplade, hvor han er den eneste musiker. Han spiller så både på synth, mellotron, Hammond, Fender Rhodes, Eminent310 orgel, bækkener og saron gamelan. Det er Storløkken lydlaboratorium der åbner op for eksperimenter og forskning ud i det der sker, når man har svært ved at falde i søvn. Det er boblende spacy og crazy.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar