mandag, december 16, 2019

Årets bedste danske jazzudgivelser 2019

For 16. gang har jeg lavet en liste over årets bedste danske jazzplader. Der er flere grunde til, at jeg laver sådan en liste. Først og fremmest for min egen skyld, jeg elsker lister! For det andet og det er mere vigtigt for dig. Det handler om at hjælpe jazzlyttere - altså dig - på vej gennem de mange danske jazzudgivelser der udkommer. Jeg ved godt at det ikke er muligt, at høre alt som jeg skriver om.
Så her er der skåret ind til benet. Listen indeholder det som jeg synes er vigtigst, at du hører, rører og køber fra 2019.

Jazznytprisen er allerede overrakt til Abekejser. Som Politiken konstaterede i deres positive anmeldelse af pladen, så havde bandet fået prisen næsten inden albummet var flyvefærdigt. Det er ganske rigtigt, at pladen var frisk fra vinylpressen, da jeg gav dem prisen. Allerede inden pladen kom var jeg mere end opmærksomme på dem. Flere numre fra pladen var allerede på streamingtjenesterne. De albummet så kom, var der ingen tvivl. De gav mig meget mere på den lyttemæssige rejse ind i deres fantasifulde univers, end jeg havde turdet håbe på.

Som noget nyt har jeg opfundet en kategori, der hedder Årets Outsider. Pladen kan ikke kvalificere sig til en plads på listen over årets bedste danske jazzplader. Manden bag pladen er nemlig skotte. Han har lavet en plade med danske melodier og jeg synes at den er så umanerligt vellykket, at den burde have været med på den danske liste. Men som skotte (med dansk mor) får guitaristen Haftor Medbøe sin egen kategori med pladen Hvor en var baen.

Den opmærksomme læser bemærker nok, at der er hele tre duoplader på listen. Kometdebutanterne fra Århus, Svaneborg Kardyb har braget igennem med deres ellers stilfærdige musik. DMA statuetter, konkurrencevindere og masser af airplay på P8jazz er ikke mange debutanter forundt. Orgelduos tegneserie og jazz univers ligner intet andet og Bremer/McCoy er klar til at erobre verden med deres Utopia.

Der er er flere debutanter på listen. Unge Ginne Marker har allerede erobret mange lytteres hjerter inklusiv mit. Claudia Campagnol har lavet et album, hvor den sikre blanding af r’n’b og fusion sikrede nomineringen til DMA Jazz og mit lytterhjerte. Tobias Wiklund har huseret i flere år på den danske jazzscene og med sit første album i eget navn har han imponeret mere end rigeligt.

The Kutimangoes tredje album er også blevet deres bedste. Duoen Yngel og samarbejdet med indoneseren Teguh Permana har lavet en af den slags plader, der ikke kan slippe taget i lytteren. Det samme med Randi Pontoppidans Rooms. Eksperimenterende musik af den givende slags. Der er også blevet plads til en gammel kending på listen. Carsten Dahl er svær at komme udenom, når han sammen med Stefan Pasborg og Nils Davidsen spiller standards som de lyder i drømme.

God fornøjelse med jazzlytteriet. Det er både helende, givende og magisk.

JAZZNYTPRISEN

ÅRETS BEDSTE DANSKE JAZZUDGIVELSER 2019










ÅRETS OUTSIDER

Ingen kommentarer: