søndag, april 03, 2011

ASA trio: Plays the music of Thelonious Mink (Sunny Sky)

Monk og Hammond på Island
Indenfor gastronomien kender man også til fænomenet med at blande to velkendte ingredienser, der ikke normalt optræder sammen, for så at vise sig at det smager himmelsk. Det er det samme fænomen som optræder her. Endda to ingredienser der blandt årsagerne til at jeg overhovedet er vild med jazz. Thelonious Monk havde spøgt flere gange i mit unge liv, der var noget tillokkende over hans musik. Men jeg faldt først i Monkgryden en aften, hvor jeg hørte Jan Kaspersen Trio (med Ole Rømer og Peter Danstrup) spille Monk en hel koncert. Nogenlunde samtidig blæste der friske vinde fra den engelske acidjazz-bølge ind over mit stereoanlæg, her var der bla. inspiraion fra souljazzen og Blue Note's mange hammondplader. Et indtil videre uafbrudt kærlighedsforhold til hammond-orgelet i jazzen var indledt.
At kombinere Monk og Hammond havde jeg ikke lige tænkt som en god idé, men det har den islandske trio ASA-trio så heldigvis tænkt. For hulan da, hvor det fungerer godt! Den amerikanske trommeslager Scott McLemore der bor på Island er i selskab med guitaristen Andres Thor og organisten Agnar Már Magnússon, hvor de fortolker 9 Monk-kompositioner. Her finder man Bemsha Swing, Criss Cross, Green Chimneys og Straight no chaser blandt dem. Andres Thor har på guitaren en formidabel evne til at omsætte Monk's velkendte skæve tilgang til swing. McLemore og Magnússon interagerer suverænt med Thor om en plade der helt efterlader en stor lyst til at opleve dem live - men indtil da vil pladen blive nydt med stor fornøjelse.
Bonusinfo:
Monk-albummet er det første regulære album med trioen. På deres site er det muligt at hente to gratis albums. Den ene er deres fortolkning af Coltrane-klassikeren A love supreme og den anden er en koncertindspilning med en blanding af egne og andres kompositioner.
ASA Trio: www.asa-trio.com

Ingen kommentarer: