søndag, april 03, 2011

Sunna Gunnlaugs: The dream (Sunny Sky)

Islandsk drøm
 Nogle gange er jeg er helt tom for forventninger til den musik jeg skal til at lytte til. Det var også tilfældet med den islandske pianist Sunna Gunnlaugs' album The Dream. Men måske var jeg alligvel ikke så tom endda, for så var jeg nok ikke blevet så overrasket som det var tilfældet. Jeg blev blæst bagover og var indfanget med det samme! 

Her var en pianist der - som så mange andre før hende - har taget sit udgangspunkt i den Jarrett/Evans'ske pianoskole. Men Sunna er islænding og befinder sig på kanten af norden, hun har boet i Brooklyn i en årrække og er nu tilbage på Island. Man hører lyden af den åbne organiske jazz, som Bobo Stenson og Jon Balke også besidder i hendes spil. 

I selskab med Loren Stilman på altsax, Eivind Opsvik på bas og (ægtemanden) Scott McLemore på trommer er der sikret en suveræn backing til Gunnlaugs' 13 kompostioner der bevæger sig smukt mellem det lyriske og melodiske. Mellem vulkaner og storby. Der hersker en ro og afklarethed i hendes musik der forplanter sig. Sunna Gunnlaugs er en pianist som Jazzhouse burde sætte på programmet når der bliver en mulighed for det. Jeg vil gerne komme.
Bonusinfo:
Besøg Sunna Gunnlaugs gode og informative site der flyder over med goodies som f.eks. gratis MP3-downloads.
Sunna Gunnlaugs: www.sunnagunnlaugs.com

Ingen kommentarer: