Det tyske pladeselskab ECM har en forkærlighed for duoplader. Plader hvor to store musikalske personligheder mødes og udfordres. Her er to nye, hvor pianoet fylder sin del. Pianisten Marilyn Cripell og bassisten Gary Peacock har tidligere spillet sammen på to klassiske jazzplader med trommeslageren Paul Motian. Nothing ever was, anyway fra 1997 og Amaryllis fra 2001. På Azure bevæger de sig mellem det lyrisk smukke som på Peacock’s Lullaby og Crispells Waltz after David M og flere frie improvisationer. Crispell er en mester ud i energisk Cecil Taylor-lignende pianospil. På Azure slipper hun i mindre grad tøjlerne uden at det går ud over den musikalske frihed.
Pianisten Stefano Bollani mødes med brasilianske Hamilton de Holanda, der spiller på en 10 strenget mandolin, kaldet Bandolim. De spillede et par numre, første gang sammen i 2009 ved en festival i Bolzano. Der gik to år inden de atter spillede sammen. Nu var det en hel koncert. Igen i 2012 spillede de en række koncerter sammen. Den aktuelle udgivelse indeholder musikken fra en koncert i Antwerpen i Belgien i 2012. Programmet består overvejende af brasiliansk musik af folk som Jobim og Baden Powell med enkelte afstikkere til Piazzolla og en enkelt Bollani-komposition. Bollani’s dybe kærlighed til brasiliansk er veldokumenteret. Bl.a. på hans seneste udgivelser med Chick Corea, Enrico Rava og danskertrioen. Her føjes endnu et kapitel til den kærlighed. Musikken er sitrende smuk. Bollani er unik. Lidt italiano klovneri er der også blvet plads til, da han vrøvlesynger med på Malgoni/Pallesi’s Guarda che luna.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar