mandag, november 28, 2011

Den Danske Salmeduo; På stjernetæpper lyseblå (Aero Music/Pladekisten)

Det er næsten en måned siden at jeg modtog dette album til anmeldelse. Jeg må blankt erkende at jeg ikke har brugt den seneste måned til at lytte på pladen. Den indeholder nemlig 16 julesalmer. Jeg kan simpelthen ikke gå og lytte til julesalmer i november måned! Så da weekenden startede med den første søndag i advent blev pladen smækket på. Med det samme kunne jeg høre at Den Danske Salmeduo har lavet et julehit! 

Deres forrige album De dybeste lag fra 2009 var et fantastisk album med pesonlige og jazzede fortolkninger af 15 kirkehits. Der var mange af salmerne jeg ikke kendte. Sådan forholder det sig ikke denne gang. Her er mange af de salmer som vi finder frem år efter år

Ligefra den sikre Dejlig er den himmlblå til mindre kendte salmer som Venner! sagde Guds engel blidt. Pladen indeholder en ferm blanding af det kendte og mindre kendte. Her kan der både nynnes med og ind i mellem nydes. Christian Vuust betjener sig både af klarinet, basklarinet, tenor- og sopransaxofon mens Hans Esbjerg har nok i klaveret. De to har en særlig evne til, at komme ind under huden på selv de mest kendte (og slidte?) salmer. Via deres improvisatoriske kunnen arbejder de med dyb respekt for det oprindelige materiale samtidig med, at de frembringer nye vinkler på salmerne.


De har lavet en juleplade der kan holde mange jule. Det er ikke klæge og fedtede fortolkninger af kendinge. Men stor balancekunst. Jeg ved at jeg kommer til at høre denne plade rigtigt mange gange i den kommende måned. Sandsynligvis med lige stor fornøjelse hver gang.
dendanskesalmeduo.dk

Ingen kommentarer: