Da Fire! Orchestra var på turné i januar i år, var de også i studiet, hvor de indspillede denne plade. Musikken blev præsenteret ved koncerterne i Aarhus og København. Koncerter der nærmest blev betragtet som engangsforeteelser, da bandet har 28 medlemmmer, der alle er travlt beskæftigede i forvejen. Men heldet tilsmiler publikum på årets Roskilde Festival, hvor de spiller lørdag eftermiddag. Publikum kan så meget passende varme op med studiealbummet Enter, der er det tredje album efter livepladerne Exit og Second Exit. Enter byder på fire numre, der falder i forskellige dele.
Enter pt. 3 starter med Sofia Jernbergs ekvilibristiske gutturale udfoldelser. Der brøles og hvines. Underneden former elektroniske signaler en stemning, der suppleres med en monoton og simpel rytme. Der går fem minutter, hvorefter en solid basrytme sendes på banen og en ny del af nummeret starter. Blæserne kommer på banen. Fredrik Ljungkvists klarinet svæver over dem alle. Endnu fem minutter er gået og det begynder at gå i kontrolleret opløsning. Basrytmen er stadig styrende. Enter pt. 2 er en pågående rocket vildbasse med elementer fra The Beatles' Tomorrow never knows, hvor Silverbullet forsangeren Simon Ohlsson med tilpas desperation går løs på nummeret. Herefter bliver det så småt tydeligt at Fire! Orchestra er stort. Blæserne sender iturevne riffs ind i kampen. Det vokser og efter seks minutter eksploderer det i vidundeligt kaos.
Fire! Orchestra er måske som udgangspunkt et jazzorkester. Det er samtidig også et supercool orkester. Her er både trancevibrerende følelser, pulserende kakofoniske udbrud, risikofyldte melodier, afvigende rockattituder og udbombede blæserriffs. I spidsen står trioen Fire! og specielt saxofonisten Mats Gustafsson og sender styrende håndtegn afsted. Med min intellektuelle jazzbrille, strammende godt ned omkring ørerne kunne jeg godt fyre noget af om referencer til Sun Ra og Charlie Hadens Liberation Orchestra. Måske sågar Duke Ellington anno 1929. Men det undlader jeg og konstaterer i stedet at Fire! Orchestra er det bedste der er kommet fra Sverige siden Grevé-osten (sådan cirka - der er jo også Volvo Amazon).
Oven i det er Enter deres bedste udspil og står foreløbigt som kronen på værket. Koncerten på Roskilde Festival bliver en af den slags koncerter, der bare skal opleves. Det er musik for festivalgængeren der trænger til et genialt sammenstød af freejazz, punk, noise, big band, virtuos vildskab og ekstrem ekvilibrisme. Vi ses nede foran!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar