Det sker sjældent eller mere præcist aldrig, at der anmeldes en countryplade her på Jazznyt. Men nu er der altså landet et par plader i stakken til anmeldelse. Jeg har vel fået dem fordi den ene er udgivet af Blue Note og den anden af Prestige Folklore (en genoplivet sublabel til jazzselskabet Prestige). Da jeg samtidig også har set flere amerikanske TV-serier - True Detective, Fargo og Banshee - hvor roots og country er en naturlig del af soundtracket, så var jeg også kommet i god form til noget americana.
Den første plade er med søn & mor, Ben & Ellen Harper. På deres første fælles album sætter de fokus på akustisk rootsinficeret folk, blues og country. Det er musik i vaskeægte countryånd. Der er melankoli og intimitet i træhytten. Ben Harper’s mormor og morfar stiftede i 1958 The Folk Music Center & Museum i Claremont, Californien. Centeret tiltrak i 60’erne og 70’erne folk som David Lindley, Taj Mahal og Ry Cooder. Musikere der blev en del af Ben Harper’s barndom og opvækst. Mor videreførte siden centret. Så når mor og søn er sammen er det traditionerne der hyldes. Det er americana i bedste forståelse. Instrumenthåndteringen er formidabel. Musikken sætter sig mere sundt i kroppen end et all inclusive morgenmåltid på en amerikansk diner.
Hvor det er første gang, at Ben Harper er sammen med sin mor på plade. Så forholder det sig lige omvendt med Rosanne Cash, der startede karrieren hos faren Johnny Cash i starten af 70’erne. Hun er vokset op på en countrydiæt. Har flirtet med pop og rock. Hun er på sikker hjemmebane på albummet The Song and The Thread. Det hviler på en sund og nærende blanding af roots, country, americana, folk, blues og singer-songwritergenren. Med en stemme fuld af nærvær og sjæl har Rosanne Cash ikke problemer med at komme hjem i vore hjerter. Det er rasende velspillet med cameo-optrædender fra bl.a. John Prine, Derek Trucks og Jon Cowherd.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar