Herhjemme er den belgiske guitarist Phillipe Catherine bedst kendt for sit samarbejde med Niels-Henning Ørsted Pedersen. De lavede flere duoplader sammen, bl.a. The Viking fra 1983 og Art of the Duo fra 1993. Herudover var der et hav af andre bemærkelsesværdige plader udgivet af pladeselskabet Steeplechase. Den nu 71 årige belgier har atter lavet et duoalbum sammen med en bassist, det sker i pladeselskabet ACT's Duo Art serie. Sammen med den tyske (og i New York bosatte) bassist Martin Wind har Catherine kastet sig over klassiskere som Oscar Pettiford's Blues in the closet og Dexter Gordon's Fried Bananas, standards som Old Folks og How deep is the ocean og eget originalmateriale. Det er en rolig og tilbagelænet plade fra en mand, der ikke har travlt. Martin Winds basspil matcher roen. Det er ikke som i "de gamle dage" med NHØP - men det er slet ikke så tosset.
En anden duoplade i ACT-serien er med franskmændene Vincent Peirani (accordion) og Emile Parisien (sopransaxofon). Peirani har opnået stor opmærksomhed indenfor det sidste år. Medvirken på Youn Sun Nah album og tour og titlen som årets kunstner i 2013, udnævnt af det franske jazzblad Jazz Magazine er blandt meritterne. På denne plade lægges der ud med Sidney Bechet's Egyptian Fantasy og det er ikke den eneste Bechet-komposition på pladen, hvilket nok ikke er helt tilfældigt på grund af Parisien's sopransax. Pladen var også oprindeligt tænkt som en hyldest til Bechet. Men det er blevet så meget mere end det. Der er den mystiske melodi Hysm. Der er parisisk caféstemning med Le Cirque de Mirages. Der kammermusikalske stemninger og støvet verdensmusik. Inspiration fra jazzhistoriens sopransaxofonister fra Steve Lacy over John Coltrane til Sidney Bechet. Pladen lukker ned St. James Infirmary og Ellingtons Dancers in love. En omfavnende duoplade der kommer vidt omkring og lever i kraft af to gode instrumentalister.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar