tirsdag, oktober 11, 2016

Jazznytprisen 2016 - overrækkelsen

Så er Jazznytprisen 2016 uddelt. Det skete torsdag d. 6. oktober i forbindelse med bandet I Think You're Awesome's koncert på spillestedet Fermaten i Herning. Her fik bandets bagmand, bassisten og komponisten Jens Mikkel prisen inden koncerten startede. Jeg har gengivet min tale og begrundelse for at give ham prisen lidt længere nede.

Jens Mikkel udtrykte spontant sin glæde for prisen med en lille takketale inden koncerten startede. 

Den store udgave af I Think You're Awesome havde ikke været samlet siden sommerens festivaler. Det var tydeligt at de havde det som køer der efter mange måneder i stald, skulle på græs. Stemningen var god og tændt i bandrummet. Bandet består ud over Jens Mikkel på bas, af Kasper Staub på piano og keyboard, Alex Jønsson på guitar, Morten Kærup på banjo og guitar, Andreas Skamby på trommer og Frej Lesner på percussion. 

Koncerten lagde kontant fra land, med nogle numre der hentede inspiration i rockland, inden de fortsatte i de mere følsomme og lyriske afdeling, hvor specielt samspillet mellem Kasper Staub og Jens Mikkel skal have ekstra opmærksomhed. Selv om det egentlig er forkert at give lige de to særlig opmærksomhed, da ITYA er et organisk kollektiv, bandet er et instrument. 

Det fornemmes tydeligt at bandets musikere kender hinanden godt. Jens Mikkel styrede dem med sikker og energisk stil. Hans spilleglæde forplantede sig i bandet og kom langt ud over scenekanten. Koncerten bød primært på numre fra det aktuelle album Books. Jens Mikkel er på en musikalsk rejse med bandet. Det blev tydeligt flere gange under koncerten, hvor han prøvede nye numre. 

Specielt var numrene med vokal en overraskelse for mig. Det skulle ikke undre mig, at der sniger vokalnumre med på den næste I Think You’re Awesome plade, selv om Jens Mikkel flere gang understregede at han ikke var en stor sanger. Men med så på hjerte betød det mindre. Han afsluttede i øvrigt koncerten med en sang, som han havde skrevet aftenen før. Den var til hans far, der også var til stede i salen. Sangen handlede om den store indflydelse, som han har haft på Jens Mikkel. Jens Mikkel sang den alene på scenen med guitar. En smuk og modig gestus. 

Koncerten understregede meget tydeligt for mig, hvorfor Jens Mikkel har fortjent Jazznytprisen 2016.

Min tale til Jens Mikkel og publikum på Fermaten

Velkommen til aftenens koncert. Den indledes lidt anderledes i forhold til det vi er vant til her på Fermaten. I aften skal Jazznytprisen uddeles.

Siden 2004 har jeg skrevet på bloggen Jazznyt. Her har jeg i de senere år anmeldt omkring 200 ny jazzplader hvert eneste år. Størsteparten har selvfølgelig været danske udgivelser. Siden starten har jeg lavet en liste over årets bedste danske jazzplader. For fem år siden syntes at der var en kunstner der stak så meget ud, at jeg ville give ham ekstra opmærksomhed. Det var trommeslageren Stefan Pasborg der fik den første Jazznytpris. Nu skal jeg til det igen. Det allerbedste ved at give en pris er selvfølgelig at glæde modtageren. Men det er også fedt at give en pris, hvor jeg ikke har tvivlet et sekund om det nu var den rigtige.

Prisen går til Jens Mikkel fra I Think You're Awesome.

Han skal have prisen fordi han med bandet I Think You're Awesome udsendte to meget originale og personlige albums i foråret.

Jens Mikkel blev i sommers færdig med sin master fra konservatoriet i Århus. For nylig talte jeg med en af censorerne fra Jens Mikkels eksamen. Bassisten Morten Ramsbøl, der er professor ved konservatoriet i Graz i Østrig. Han sagde helt spontant, at det var et godt valg at give Jens Mikkel Jazznytprisen. Jens Mikkel har en helt særlig fornemmelse for musikken. Hans harmonisans er særdeles god og der kom flere andre musikfaglige betragtninger.

Det er interessante betragtninger. Det er fagmanden der udtrykker sin begejstring for Jens Mikkel. Jeg er ikke konservatoriefagmand. Jeg er jazzlytter. Jeg lytter til musik. Hvad gør det ved mig? Bliver jeg imponeret? Bliver jeg rørt? Er der et budskab? Er der dybde og kant? Har musikeren investeret mere i musikken end den veludviklede evne til at spille på sit instrument? Kan jeg høre det? Er det originalt? Jeg kan med den største selvfølgelighed svare ja til alle udsagnene, når det gælder Jens Mikkel. Det er musik fyldt med glæde, dybde, alvor og spiritualitet.

Jens Mikkels musik er nærværende og personlig. Han lukker os ind i sit musikalske univers. Han fortæller historier. Der er en baggrund der hviler på jazzen. Der er også elementer af den nordiske tone, indiemusikken og worldmusikken. Der er sågar elementer fra poppen. Noget der bl.a. kommer frem i melodiernes sangbarhed. Det er instrumentalmusik, der kan synges til.

Kompositionerne på de to albums Books og Books Live tager udgangspunkt i nogle skønlitterære værker, der indeholder med andre ord megen smerte og kaos. Det er Jens Mikkels musik et modsvar på. Et svar der indeholder håb og troen på at det kan være anderledes.

Hvorfor give ham en pris? 
Hvorfor ikke?

Jens Mikkel er jazzens nu. Ikke fremtiden eller fortiden. Men lige her og nu. Så følg med og lyt. Det er musik, der lever længe. Han er en af den danske jazzscenes stærkeste eksponeneter for, at bruge hele bandet og dets kollektive udtryk som instrument. Han omgiver sig med musikere han kender godt og har spillet med i mange år. Det er trygt og rart og giver luft og overskud til musikalsk udvikling.

Når man har en blog der ikke er penge i og udelukkende eksisterer som et con amore projekt, så er det en udfordring at lave en jazzpris. Han skal jo have noget, ham prismodtageren. Her er jeg så heldig at have en søster, der kan skabe et varigt minde til vinderen. Jeg er meget stolt over at give dig prisen, Jens Mikkel.


Tillykke Jens Mikkel!

Videoklip fra koncerten:

Ingen kommentarer: