lørdag, oktober 15, 2016

Tom Prehn Quartet: Axiom (Rune Grammofon) LP

Det er kun et halvt år siden, at det mytiske jazzalbum fra 1967 med Tom Prehn Kvartet blev genudsendt på vinyl. Pladen har gennem mange år været stærkt eftertragtet blandt freejazz fans. Den var et vigtigt kapitel i historien om den europæiske freejazz, der stadig var i sin vorden i de år. Faktum var dog at Tom Prehn Kvartet allerede havde været aktiv i nogle år og udgivet to spolebånd(!), Centrifuga og Solhverv. Det helt særlige var dog pladen Axiom, som kvartetten havde indspillet i oktober 1963 for pladeselskabet Sonet. Da Tom Prehn modtog testpresningen var han ikke tilfreds med musikken. Han mente at kvartetten havde udviklet sig i en helt anden retning. 

Sidste år dukkede musikken op for første gang på CD, hvor amerikaneren John Corbett udgav den på det lille Chicago selskab Corbett vs. Dempsey. Nu har norske Rune Grammofon udsendt 500 nummererede eksemplarer på vinyl. På coveret kaldes det “Holy grail free jazz from 1963”. Det er store ord. Men ikke helt forkert. Den stildannende free jazz pianist Cecil Taylor optrådte for første gang i oktober 1962 på Montmartre i København. Det er ikke uden betydning for kvartetten. Prehn hentede en pæn portion inspiration hos netop Taylor. De tre andre medlemmer af kvartetten kom fra trad. jazz orkesteret Jazzminerne. Tenorsaxofonisten Fritz Krogh, bassisten Poul Ehlers og trommeslageren Finn Slumstrup kastede sig frygtløst ud i spille frit. Vel at mærke, som nogen af de første i Europa. 

Med uhæmmet saxofonspil i højt tempo og en tone der ikke er ulig Sonny Rollins’, tager Fritz Krogh teten på side 1. Det er stadig vildt med 53 års afstand. Hvordan må det ikke have lydt den gang!? Efter Krogh overtager Poul Ehlers med en lang lyrisk bassolo, hvor Tom Prehn supplerer med lidt spil i Cecil Taylor’sk ånd. Finn Slumstrups trommespil er overraskende vellykket free jazz trommespil. Han spiller tilpas uden for sammen med Tom Prehn. 

Axiom indeholder to numre, hvor der flænses og rives i free jazzen. Det er præmatur free jazz. Det er netop charmen ved pladen. De fire musikere har en idé med det, de laver og det lykkes. I årene der går, sker der meget med kvartetten, som det kan høres på LP’en fra 1967, der musikalsk er mere interessant. Som et musikhistorisk dokument er Axiom er dog i helt egen klasse. Den er et must i enhver dansk (og europæisk) free jazz samling. 

Ingen kommentarer: