I perioden 21. oktober til 31. oktober har Copenhagen Jazzhouse fået den norske trommeslager Paal Nilssen-Love til at sammensætte programmet. Her skal et par af Nilssen-Love’s egne projekter spille, bl.a. The Thing og Paal Nilssen-Love Large Unit. Sidstnævnte er et atypisk Nilssen-Love projekt, i den forstand at det er et stort orkester. Nilssen-Love arbejder ofte i trio og duosammenhænge. Det er ikke så lang tid siden, at jeg anmeldte hans duoplader med Sten Sandell og Otomo Yoshihide. Nu er der landet en trioplade hos mig, hvor Paal Nilssen-Love er sammen med Fire!-bassisten Johan Berthling og den japanske altsaxofonist og klarinetist Akira Sakata. Sakata er nok mest kendt for sit medlemskab af Last Exit for nogle år siden.
Det er freejazz af den skrappe slags. Paal Nilssen-Love’s hektiske og frirytmiske spil befinder sig i zonen mellem eliteidræt og overjordisk virtuositet. Sakata’s saxofonspil er viltert, karakterfyldt og svæver som en sommerfugl der er røget ind i en centrifuge. Pladens numre er som vanligt i freejazz sammenhæng, skrevet af hele gruppen. Pånær Ondo no huna-uta (Rower’s song of Ondo) der er skrevet af Sakata, der på vredeste vis growler sig gennem nummeret på japansk. Han lyder ikke særligt rar, hvilket ikke passer sammen med den smilende mand med uindfattede briller, der er afbildet på pladecoveret. Hvor det udadvendte og eksplosive præger de tre første numre på pladen, er den sidste Fukushima no ima (Fukushima Now) et mere indadvendt og følsomt nummer, hvor Sakata spille den smukkeste klarinet, der folder sig ud i brusende vildskab. Det er free jazz i verdensklasse!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar