Indenfor vinproduktion taler man gerne om terroir. Det er ikke ligegyldigt, hvor og hvordan vinen er produceret. Du vælger måske en fransk vin fra Bordeaux området, mere præcist fra Medoc måske fra et slot, en bestemt årgang eller druesort. Det har en geografisk og smagsmæssig betydning, hvor vinen kommer fra. Det kan ikke direkte overføres til jazz. Jazzmusikere er ikke bundne af geografien på samme måde. Amerikanere indspiller i Danmark og danskere indspiller i USA. Nogle gange får det dog en betydning. Specielt med disse to udgivelser fra ECM Records. Den ene er gennemamerikansk i ophav og smag. Den anden er superfransk i ophav og smag. Begge udgivelser er med virtuoser i ordets bedste betydning.
Den amerikanske saxofonist Mark Turner har lavet en downtown New York jazz plade. Ned i kælderen. Ned i mørket. Sammen med trompetisten Avishai Cohen kaster han sig ud i komplicerede mønstre og figurer. Den understøttende rytmegruppe med bassisten Joe Martin og trommeslageren Marcus Gilmore sætter sit præg med et lige så kompliceret medspil, der gør det ud for det manglende akkordinstrument. Det er jazz for feinschmeckeren.
Klarinetisten Louis Sclavis er fransk af oprindelse og tager på denne plade på rejse. Der er noter fra det centralasiatiske, hvilket den klassiske percussionist Keyvan Chemirani, der spiller på den persiske håndtromme zarb, er med til at fremmane. Det er det multikulturelle Frankrig, der blandes med jazzen. Guitaristen Gilles Coronado har en stærk og fremtrædende rolle sammen med Sclavis’ ufortyndede og kraftigt smagende klarinet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar