Han har allerede lavet to plader, der med garanti fortsat bliver spillet i de sene aftentimer ude i de danske jazzstuer. Det er brugsmusik med en høj faktor af kvalitet og kunstnerisk værdi. Saxofonisten Jan Harbeck ved hvad han vil. Han spiller stilsikker jazz, der befinder sig i den blå balladeafdeling. Han holder sammen på kvartetten med Henrik Gunde på piano, Eske Nørrelykke på bas og Anders Holm på trommer. De har skabt en lyd og stemning der får voksne mænd med hår de rigtige steder til at græde.
Harbeck har aldrig lagt skjul på fascinationen af og inspirationen fra Duke Ellington-saxofonisten Paul Gonsalves. Det spiller også ind med denne plade, hvor Harbeck har hentet inspiration i pladen Love Calls med Gosalves og Eddie Lockjaw Davis. Derfor har han inviteret den amerikanske tenorsaxonist Walter Smith III med på Variations in blue. De skiftes til at tage de forskellige stykker i numrene og spiller alt andet end battle. De mødes og inspireres af den andens spil med de musikalske figurer.
Det nærmer sig det underspillede - men er alligevel kraftfyldt. Der er så megen næring i hver eneste tone, at de nærmer sig det meditative. Pladen åbner med Ellington klassikeren East St. Louis Toodle-OO, der efterfølges af Harbecks egen Nordic Echoes, hvor der både er inspiration fra Ellington’s Echoes of Harlem og Griegs Solveig’s Song. Harbeck har en dyb fornemmelse for sammenhæng i melodi og improvisation. Han nævner i covernoterne Andras Schiff’s 1982-indspilning af Goldberg Variationerne, hvor der i løbet af den time lange indspilning er et intens forløb af helhed.
Harold Arlen’s Blues in the night og Joe Green’s Don’t let the sun catch you crying dukker op undervejs i den musikalske historie som Harbeck fortæller. Der er stemninger af en intensitet og og styrke, der kulminerer med finalen May each day, hvor vi samlet og opløftet bæres hjem. Det er livgivende musik, der ikke kan anbefales nok. Jan Harbeck har endnu en gang lavet et forrygende album.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar