Det er den svenske bassist Lars Danielsson’s andet album med denne besætning. Pianisten Tigran Hamasyan, guitaristen John Paricell og trommeslageren Magnus Öström udgør kernen i ensemblet, hvor trompetisten Arve Henriksen er afløst af en anden nordmand, Mathias Eick. Det er kammerjazz med elementer af europæisk folkemusik. Originalt og med et medrivende aftryk. Kernen i Lars Danielssons projekt er melodien. Det er selve centeret. Han er rundet af specielt den svenske jazztradition, hvor folkemusikken har en fremtrædende rolle. Det er nutidig jazz, der hviler på giganter som Jan Johansson. Lars Danielssom spiller som vanligt både på cello og kontrabas.
Musikken placerer sig i god forlængelse af den første Liberetto plade. Det er tydeligt at trompetisten Mathias Eick ikke er nogen Arve Henriksen eller omvendt for den sags skyld. Eick kan noget andet og det er slet ikke tosset. Hans klare og rene tone passer godt ind i Danielssons musik, der er enkel og luftig i sin fremtræden. Der er enkelte undtagelser undervejs. Her stikker finalenummeret Beautiful Darkness i den grad ud. Öström tilføjer nogle flotte og afstemte elektroniske beats, mens pladens producer Cæcilie Norby træder frem med lidt sfærisk sang. Det er simpelthen vanvittigt smukt!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar