mandag, februar 13, 2017

Benita Haastrup: Going North (Gateway)

"Oppe i Norge der boede tre trolde
troldefar og troldemor
og lille Olle-Bolle."

Jeg elskede at synge den sang, da jeg var lille. Måske var det mit første minde om nordmænd. Troldmænd der rendte rundt oppe i fjeldene og råbte bøh, buh eller som lille Olle-Bolle der ikke sagde spor. Jeg har siden mødt flere nordmænd. Det er ikke alle der bor oppe i fjeldet. 

Den danske percussionist Benita Haastrup har sammen med bassisten Jens Skou Olsen og vibrafonisten Kåre Munkholm været oppe i det højeste Norge flere gange, indenfor de sidste par år på turnéer. Det er der nu kommet en CD ud af. Det er den første af tre plader, der henter inspiration i det lange land. De er ikke troldene de har sat fokus på i deres musik. Det er den storslåede natur. 
Nordland - Lofoten, Hamsunds Rige, Saltstraumen og Skrova er nogle af de steder som de har besøgt. 

Det er Benita Haastrup der har skrevet og arrangeret musikken, udover to numre af Jens Skou Olsen og den ældste nedskrevne nordiske melodi Drømte mig en drøm - der for de udenlandske lytteres skyld hedder I Dreamt a Dream. Her er endnu et barndomsminde for mig. Jeg kender den som pausemelodien fra radioen, der blev spillet på et automatisk klokkespil. Her er Munkholm perfekt placeret med vibrafonen. Forspillet spilles på bas og Munkholm stryger på vibrafonens metalstave, herefter spilles melodien direkte på vibrafonen. Jeg er fornøjet. Den ekstra store fornøjelse er Haastrups trommespil, hvor hun med køller følsomt underbygger stemningen på nummeret.

Alle numrene indeholder stærke stemninger. Going North er på en gang original og alligevel genkendeligt nordisk i stemningen. Jens Skou Olsens melodiske basspil og Munkholms afstemte og tempererede vibrafonspil sættes i spil og udfordres af Haastrup. Hun står aldrig stille og skaber varm musik, inspireret af et koldt land. Det er en meget anbefalelsesværdig plade til yndere af nordisk jazz, der trænger til at blive mindet om at det er andet end ECM og Jan Johansson.

Ingen kommentarer: