Det er uundgåeligt at der allerede har været adskillige artikler i dagspressen om 500-året for reformationen. Jeg har læst dem for at blive klogere på, hvad det var der egentlig skete da Martin Luther slog de 95 teser op på slotskirkens dør i Wittenberg. Det var et opgør med den katolske kirkes handel med afladsbreve, hvor man for penge kunne få tilgivelse for sine synder. Fælles for de artikler jeg har læst er, at man ikke har nævnt at Martin Luther også var salmedigter og komponist. Det er helt og aldeles uforståeligt.
Han ville have guds ord ud til folket. Han sørgede for at Biblen blev oversat til tysk og mangfoldiggjort af Gutenbergs nyopfundne trykpresse. Luther lavede også om på gudstjenetsen eller messen, der overvejende var på latin. Salmerne blev sunget af kirkesangere og var på mange måder fjernt fra folket der kom i kirkerne. I 1526 udgav Luther Deutsche Messe, hvor det hele foregik på tysk. Derfor havde man brug for nye salmer, som Luther selv forfattede. Han tog udgangspunkt i allerede kendte kompostioner, hvor det siden har været diskuteret om han med rette kunne kaldes komponist af salmerne. Det har forskere gravet i og man er kommet frem til, at 20 salmekompositioner er fra hans hånd. I øvrigt er det Deutsche Messe der danner grundlag for den danske gudstjeneste i dag, hvor salmesangen er et vigtigt indslag. Hvem kan overhovedet forestille sig en tur i kirken uden salmesang?
Den Danske Salmeduo har med deres sjette udgivelse Salmer til folket valgt at sætte fokus på komponisten Martin Luther i anledning fa reformationsjubilæet. Saxofonisten og klarinettisten Christian Vuust udgør sammen med pianisten Hans Esbjerg Den Danske Salmeduo. De har har 20 års samarbejde med i bagagen, når de kaster sig over at fortolke Luther på den jazzede facon. I den forbilledligt flotte bog, der omkranser CD’en har salemduoen deres tanker om de enkelte kompositioner og hvad de har gjort ved dem. Der er bl.a. hentet inspiration fra Keith Jarrett, Miles Davis, Jan Johansson, John Coltrane, Weather Report og balkanmusik.
Mest af alt får musikken det helt særlige salmeduotouch, hvor Vuust og Esbjergs omgang med melodimaterialet er besættende lækkert. I det hele taget er denne udgivelse så veludført og gennembearbejdet, at jeg ikke kan få armene ned. I den medfølgende bog er der velskrevne og indsigtsfulde tekster skrevet af biskop Henrik Wigh-Poulsen, journalist Kåre Gade og musikhistoriker Thorkil Mølle. Jeg vil ikke tøve med at anbefale denne udgivelse. Den er god til både hjerne og hjerte.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar