søndag, februar 19, 2017

Emil Savery: Shut up and listen (Emil Savery) >> Emil Savery: Raw (Emil Savery)

Det kan da godt være at han betragtes som en nykomling. Han har netop tabt til en vokalist, i den netop overståede kvartfinale i Ung Jazz konkurrencen i Holbæk. Ikke desto mindre har jeg allerede i 2015 anmeldt en udgivelse fra Emil Savery, hvor jeg var særligt begejstret for de numre, hvor han spillede på Hammond. Det aktuelle album er udelukkende med Savery på Hammond. Han medbringer et veloplagt band, hvor specielt trompetisten Erik Kimestad indtager en stor plads i mine ører. Desuden medvirker Simon Skov (tenorsax), Hannes Jonsson (bas) og David Besiakov (trommer). Emil Savery spiller et Hammond, der sine steder godt kan minde om Anders Koppel. Det er spirituelt og messende og befinder sig hele tiden inde i beatet. Albummet indeholder to takes af numrene Ich Liebe Dich og Hexatonic. Albummet er helt sikkert et lyt værd. 

Inden jeg havde taget mig sammen til anmelde Shut up and listen, havde Emil Savery allerede lagt sin næste udgivelse ud på streamingtjenesterne, som er det eneste sted man kan finde Saverys musik. Udgivelsen Raw er et 27 minutter langt solonummer på Hammond, der er indspillet i Råhuset i København. Her veksler han mellem det syrede og det rytmiske. Der er gospel og rum. Der er kitsch og skarpe vendinger. Igen noget musik du godt kan bruge en halv time af dit liv på. 

I øvrigt vandt Emil Savery Ung Jazz konkurrencen i 2013 med duoen Crunchhouse. Så skuffelsen over den tabte kvartfinale er vel til at overse.

Ingen kommentarer: