fredag, februar 18, 2011

Jens Haack: Smokers lounge (Stunt)

Når smooth jazz krydser klinger med easy listening
De første associationer jeg får, når jeg hører den her musik er min barndoms ture i Føtex sammen med mine forældre, hvor jeg kiggede på de flotte dåser med forloren skildpadde eller høns i asparges mens strygermuzak smøg sig om ørerne på mig. 

Den gamle saxofonhelt fra Moonjam Jens Haack er tilbage med en smooth jazz-plade, hvilket Haack's efterfølger i Moonjam Benjamin Koppel i øvrigt også var sidste efterår. Haack's plade er dog af en anden karakter. Der er knap så meget funk under neglene som hos Koppel. Desuden er DR Underholdningsorkestret alias The Danish Chamber Orchestra indskrevet for at sikre massive mængder fløde.

Der er så herligt mange politisk ukorrekte elementer inkluderet på denne plade. Der er lækker halvnøgen kvinde på coveret, der heldigvis går igen inde i CD-hæftet. Pladen hedder Smokers lounge og stilmæssigt helt ved siden af tidens toneklang. Repertoiret er taget fra den store amerikanske sangbog plus et par enkelte originale. Det præsenteres som ukompliceret og let underholdningsmusik, uden ubehageligheder. Mikkel Nordsø på guitar og Ben Besiakov på keyboards yder selvfølgelig kvalificeret opbakning sammen med de mange strygere. De er alle sammen dygtige håndværkere, der helt sikkert mener det bedste med denne plade. Det ville være forudsigeligt fjollet, hvis jeg gav denne CD høvl, så det lader jeg være med. Jeg vil nemlig ikke være forudsigelig. 
Video: www.vimeo.com/19781586

Ingen kommentarer: