onsdag, marts 30, 2005

Povo: We are Povo (Raw Fusion)

Povo ligner ikke noget vi kender i dansk jazz, skal de sammenlignes med nogen er det f.eks. svenske Koop, italienske Nicola Conte (som med lækker hånd har remixet pladens sidste nummer You are) eller japanske Kyoto Jazz Massive, og igen er Povo sig selv. Povo er rendyrket klassisk jazz, som Clifford Brown eller Art Farmer. Povo er coolness, og provokerende smarte designede beats. Povo er ikke forhistorisk. Povo er ikke electronica. Hvis du ikke er med, så lyt til dem alligevel. Povo er et univers af nutidig dansabel organisk og frisk musik, med håndværket og respekten for jazzhistorien godt indarbejdet.

DJ Wunderbaum (som nu foretrækker at hedde Anders Andresen) og Lars Vissing har begået en genistreg. Efter at have udsendt flere 12” singler er der endelig kommet en hel plade med dem. Pladen er først og fremmest Vissing og Wunderbaums, men de har allieret sig med en lang række danske jazzmusikere og enkelte udenlandske, bl.a. er pianisten Heine Hansen gennemgående på hele pladen, ellers er mange af musikerne inde over 2-3 numre. F.eks. Ed Thigpen, Fredrik Lundin, Trine Lise Væring, Lennart Giman, Bastian Sjelberg o.m.a.

Jeg vil ikke tøve med at anbefale denne plade til både novicer og hardcore jazzfans, begge grupper vil finde spændende ting på pladen. Jeg har dog et par ting, jeg undrer mig særdeles meget over. Nummeret Good & Bad optrådte for 2 år siden på The Orchestra’s CD Beats and big band, hvor den var krediteret Harold Land, arrangeret af Peter Jensen og med beats af Brillant Corner (Lars Vissing), dengang hed nummeret George’s Dilemma. Nu bliver forvirringen først total, for Harold Land har aldrig lavet George’s Dilemma. Det er derimod Clifford Brown. Jeg synes at Povo befinder sig på grænsen af tyveri, når de krediterer sig selv for George’s Dilemma, hvilket de gør på We are Povo, også i øvrigt giver den en anden titel, Good and bad.
På nummeret Ed the Bull befinder de sig nok indenfor lovens grænser om at låne, for det er ikke Moanin’ de spiller, men for dælen, hvor det lyder som den. Et tredje nummer Uam uam er heller ikke deres egen, men denne gang har de skrevet de rigtige komponister på; Art Farmer og Quincy Jones, som dog kaldte nummeret Mau mau. De er vist nogle rigtige filurer, de Povodrenge, som med netop Uam uam har opnået et mindre undergrundshit, nummeret er indtil videre med på mindst 6 internationale compilations.

Jeg tror at Povo bliver ”store”, ligenu ser det ihvertfald fornuftigt ud, de bliver udgivet af svenske Raw Fusion, som har gode internationale kontakter, og forstår at få dem ud på de vigtige markeder, som f.eks. det japanske og italienske, hvor man i nogle år har haft smag for netop denne type musik. Desuden er musikken oplagt til, at blive fremført live, og det har Povo såmænd også allerede gjort, dog kun i Sverige indtil videre. Men gad vide om ikke om både Copenhagen og Århus jazzfestivalerne skal have Danmarks mest hotte jazznavn på plakaten.

Messingblæs, programering og beats: Lars Vissing
Programering og beats: Anders AndreasenVokal: Trine Lise Væring, Katrine Madsen, Mark Linn
Bas: Bastian Sjelberg, Lennart Ginman