søndag, maj 08, 2005

KortJazzNyt

Der er skrevet mange mindeord om NHØP, og jeg havde egentlig også tænkt mig at skrive noget. Men det ville blive det rene vand. I hvertfald efter, at jeg havde læst Boris Rabinowitsch's stykke i Politiken. Du kan læse den ::HER::

En læser af min blog, gjorde mig opmærksom på Oscar Petersons mindeord, som du finder ::HER:: Tak for tippet!

En ting som har slået mig, i tiden efter NHØP's død, er hvor meget han betød for min jazzforståelse. I de senere år har jeg ikke lyttet meget til NHØP, men han har jo heller ikke udgivet særligt meget. Da jeg begyndte at lytte til jazz i midten af firserne, var han en central person på min pladespiller. Heart to heart, pladen med NHØP, Palle Mikkelborg og Kenneth Knudsen fangede mig fuldstændigt. Da jeg genhørte den fornylig, opdagede jeg den lige linje der var imellem den og nogle af mine nutidige favoritter, Nils-Petter Molvær og Arve Henriksen, som også blander det organiske og akustiske med det elektroniske og sfæriske. Jeg hørte trioen flere gange live, og blev i samme periode vild med Niels Lan Doky via pladen The Target, hvor NHØP i selskab med Jack DeJohnette bakkede den unge Doky op. Doky oplevede jeg også live med NHØP, dog uden DeJohnette. Det interessante ved de to eksempler er, at de viser noget om NHØP's musikalske spændvidde. Ofte fokuserer man, ikke uden grund, på medlemsskabet af Peterson trioen eller NHØP's bearbejdninger af danske sange. Men NHØP var så meget, og derfor tror jeg at rigtigt mange jazzfans har lignende historier som min. Specielt hvis jazzforelskelsen begyndte i 60'erne, 70'erne eller 80'erne.

Mp3'ere er en fed ting. Jeg har lige købt en lille Creative MuVo N200, som kan rumme 1 GB. I denne uge har jeg bl.a. lagt følgende ind på monstret.
Marcus Miller: Silver Rain
Lea De Laria: Double standards
Keith Jarrett: My song
Charlie Hunter: Friends seen and unseen
Sidsel Endresen: Undertow
Troublemakers: Doubts and convictions.
Charles Earland: Live in concert
En del af ovenstående er erhvervet via www.emusic.com for et latterligt lavt beløb.

I denne uge giver jeg jer det bedste MP3 link ever!
Det formidable jazzmagasin Jazztimes, er begyndt at lægge gratis MP3'ere ud på deres site. For tiden kan man bl.a. finde Sonny Rollins, Tord Gustavsen, Phil Woods, Vijay Iyer, Chuck Loeb etc. Det eneste de kræver er, at man registrerer sig med, med sin E-mail adresse.
God fornøjelse!! ::HER::

Ingen kommentarer: