tirsdag, januar 24, 2017

Robinson/Hagner/Bülow: Stjernernes knæ (Daniel Robinson)

Uventet god musik er noget som der sættes stor pris på, her på JazzNyt. Det er det i allerhøjeste grad tale om her, hvor jeg kun kender trommeslageren, fra noget helt andet jazz end det jeg hører her.. Pianisten Daniel Robinson der studerer på konservatoriet i Aarhus, har lavet denne meget personlige trioplade. Han er sammen med bassisten Frederik Hagner og trommeslageren Frederik Bülow (fra Bangin’ Bülows Nice Jazz Quartet). 

På pladen præsenteres vi for en halv times musik, der henter inspiration i klassisk musik og den nordisk klingende jazzmusik. Pladen åbner med den smukke titelmelodi Stjernernes knæ, hvor trioen samles om et roligt nummer. Herefter kommer det ene af to numre på pladen, der er frit improviserede.

Det er på de frie stykker, at trioen giver sig selv en kæmpeudfordring, der lykkes langt hen ad vejen. Det skal dog ikke være nogen hemmelighed, at trioen skaber noget andet og mere spændende på de gennemkomponerede numre. F.eks. er den smårockende Bang Bang en rigtig god knaldperle (sorry, jeg kunne ikke lade være). Jeg kommer til at tænke på Brad Mehldau undervejs. Og det er på ingen måde skidt i min bog, snarere tværtimod.

Ingen kommentarer: