Det er nogle måneder siden, at jeg modtog albummet her på vinyl, men det er altså først nu at jeg får skrevet om den. Det er egentlig underligt. For det er med mit yndlingsbigband Blood Sweat Drum + Bass, der oven i købet spiller musik af Signe Bisgaard som jeg før har været oppe, at ringe over. Det handler ikke nødvendigvis om kvaliteten af musikken. Det handler også om, at der hele tiden ligger en stak på 50 plader, der venter på at blive anmeldt. Der er nogen der ryger bag i køen, uden nærmere forklaring. Det her var en af dem.
I det medfølgende pressemateriale kan man læse, at musikken er skrevet med udgangspunkt i den digitale tegneserie Pigen fra Shanghai. Tegneserien kan læses på iPad eller computer. I tegneserien møder vi pige Luping i 1927 i Shanghai. Tegneserien er en del af et større projekt og indgår som undervisningsmateriale lavet til folkeskolen. I 20’ernes Shanghai havde en lille hvid overklasse ophobet store formuer, hvor kapitalister og gangstere delte rovet. Det er en del af historien. Tegneserien bruger mulighederne som iPad eller computeren giver i forhold til små animationer og andre kreative løsninger. Det fungerer godt sammen med de flotte og stilrene tegninger. Når man sidder og bladrer i serien, er der også underlægningsmusik på siderne. Her kommer Signe Bisgaard ind i billedet.
Det er den musik som vi møder på LP’en Never Ending Shanghai. Musikken er delt op I to, på hver sin LP side. SIde 1 starter med Morning Dance og side 2 starter med Shanghai Rain. Det udvidede big band under ledelse af Chappe har guitaristen Mark Solborg med som gæst, desuden medvirker Girls in Airports trommeslageren Victor Dybbroe, som tredje trommeslager i det 24 mand store ensemble. Det er stor musik, der former sig en symfoni, hvor der bygges op og skabes stemninger. Musikken er mindre brutal og elektronisk end det man ofte har hørt fra Blood Sweat Drum + Bass. Det klæder dem helt sikkert. Bisgaard er god til, at bevare overblikket i musikken og kommer rundt omkring alle musikerne. Det er stemningsfuld musik, der ikke prøver at illudere et eller andet kinesisk tingeltangel musik, men i stedet er et selvstændigt vellykket værk.
Der findes også en tilhørende app, som består noget grafik, der er som snydt ud af et computerspil fra halvfemserne. Jeg forstår ikke helt, hvad det går ud på, da det ikke på nogen måde komplementerer musikken. Musikken er til gengæld særdeles vellykket og klarer sig som en selvstændig udgivelse.
2 kommentarer:
Hej. Jeg er producer på selve tegneserien: Dette link virker: http://www.shanghai-modern.com/app/ - du skal dog lige godkende at det bruger flash sandsynligvis, og du er nødt til at åbne det på en computer - ikke telefoner. Tegneserien er stadig en prototype, men det har ikke noget at gøre med computerspil fra 90erne umiddelbart. Og ja, det er det samme du ser i app-versionen, som ligger på App Store til iPads, og den indeholder foreløbigt noget tidligere musik af Signe, men kommer til at indholde big band-musikken.
Hej Esben Jeg har rettet min anmeldelse efter at jeg har set tegneserien. Det var linket til Bisgaard Rathschau siden der ikke fungerede i weekenden. Og det er rigtigt, tegneserien er ikke noget 90'er computerspil. Det er Never ending Shanghai app'en til gengæld - og det er den jeg er ude efter. kh. Niels
Send en kommentar