onsdag, september 18, 2024

The story of jazz by JAZZNYT: 1999 - en playliste

Det startede med at jeg blev nysgerrig på hvordan jazzen egentlig lød for 25 år siden. Jeg begyndte at lave en playliste på Spotify - og kunne flyve tilbage i tiden. Der er selvfølgelig en masse dansk jazz på listen…og amerikansk, ikke at forglemme. 


Det store billede giver et indtryk af den lyd, det udtryk og den stemning der herskede i jazzen for 25 år siden. Dengang udkom musikken udelukkende på CD - med enkelte sjældne undtagelser, eks. svenske Lars Janssons Hope, der som en af ganske få udkom på vinyl. Jeg har ikke kendskab til dansk jazz, der kom på vinyl. Musikken blev solgt i fysiske pladeforretninger og nethandlen var i sin tidlige vorden. Amazon var startet fem år før, i 1994. Jeg kan huske at jeg bestilte Little Jimmy Scott’s CD Holding back the years fra Amazon i 1999, som noget af det første, jeg overhovedet købte på nettet. 


Blue Note var meget aktiv på ny jazz og udsendte bla. Joe Lovano, Cæcilie Norbys Queen of bad excuses og den i dag fuldstændigt ukendte saxofonist Jevon Jacksons Pleasant Valley - en plade der var ret tidstypisk med souljazz, orgel og covers af bla. Don’t you worry about a thing og Love and happiness.


Tiden var en anden. Jazzhouse, Music Mecca, Jazzpsecial, Jazz på P2, Niels Henning Ørsted Pedersen, Bent J, Dexter og meget andet....


Note:

Jazzbloggerens fuldstændigt afsporede og skøre idé er at fortsætte med at lave playlister med jazz fra alle de år, hvor jazzen har eksisteret. De dukker op en gang i mellem. Lige nu er 2009 i støbeskeen.

Playlisten JAZZ1999 på Spotify

Ingen kommentarer: