tirsdag, september 07, 2004

JAZZNYT UGE 37 2004


Saxofonisten Michael Blicher, der sidste år fik prisen Årets Frederiksberg talent, er gået i gang med et nyt projekt. Han kalder det Five songs. Han har taget udgangspunkt i de store sangere som han altid har været fascineret af, Ray Charles, Neil Young, Paul Simon, Nina Simone og Joni Mitchell. Ud af den inspiration er der kommet en gang flot singer-songwriter musik i instrumental jazzudgave. Det er melodiøs, glad og også lidt eftertænksom musik. Michael Blicher har dannet en gruppe af meget garvede musikere, med forskellig baggrund. Den allestedsnærværende tenorsaxofonist Fredrik Lundin (som jeg ikke kan få nok af), guitaristen Niclas Knudsen (Hans Ulrik, When Granny Sleeps, Vildnis etc.), bassisten Thomas Vang (Nanna, Band Mrazem, Rasmus Nøhr etc.) og trommeslageren Anders Holm (Klüvers Big Band og Matchbrothers) udgør orkestret sammen med Michael Blicher, som bl.a. er med i orgeljazzbandet Endorfin. I 2005 kommer der både turné og CD med Five Songs.

Internettet er en "slemme en", ifølge de store pladeselskaber. Filbyttetjenesterne som f.eks. Kazaa, har drænet deres pengekasser. Folk bytter musik uden kunstnerne og pladeselskaberne får penge for det. Herfra skal den form for fribytteri heller ikke hyldes. Men der findes nogle bands, som ikke har noget imod at deres koncerter lægger til downloading. Grateful Dead har siden starten af deres karriere ikke haft noget imod at publikum optog deres koncerter, hvorefter de byttede dem væk på kassettebånd. De handlede om fans der byttede med andre fans. Med andre ord var det ikke noget der ramte Grateful Dead på pengepungen. De syntes istedet at det var vigtigt at deres fans havde mulighed for, at høre dem, i den situation hvor de fungerede bedst, nemlig på scenen. Grateful Dead's koncerter var marathonlange sessions, hvor de jammede og improviserede sig gennem musikken. I de senere år er der opstået en ny genre i amerikansk rockmusik, som kaldes Jambands (den skal ikke forveksles med den danske genre, hvor jamband ofte bliver brugt om kopiorkestre, eks. Bryan Adams Jam o.l.). Musikalsk er de forskellige, de tager udgangspunkt i f.eks. blues, country, syrerock eller funk, men ellers ligner de hinanden, med deres lange improviserede koncerter. Dave Matthews Band og Phish er nogle af de helt store indenfor genren. Der er også flere bands, som har deres rødder i jazzmusikken, som f.eks. Derek Trucks Band og energiudladningen Soulive. De har arvet holdningen fra Grateful Dead om, at det er okay for fans at bytte koncertoptagelser. På sitet Archive.org ::HER::
kan man hente koncerter med netop Derek Trucks Band (pt. 305 koncerter) og Soulive (pt. 104 koncerter). Kvaliteten er ofte i top, det betyder også at man skal have en bredbåndstilslutning (som ikke skal være for langsom), da mange af koncerterne er lagt ud i størrelser på flere hundrede megabyte. Archive.org har mailet til kunstnerne inden de har lagt musikken ud på nettet, og Soulive siger til det: "Soulive is cool with taping in general. There may be brief periods where we may want to prohibit taping (like if we're multi-tracking for a live record)." Det er jo dejlige nyheder for fans. Prøv at besøge sitet, men ikke for at moralisere alt for meget, det handler altså om generøse musikere, så husk også at købe deres almindelige plader.Iøvrigt er der koncerter med Dirty Dozen Brass Band (16 koncerter), Michael Franti & Spearhead (254 koncerter), Grateful Dead (2609!! koncerter) og mange mange flere.

Til efteråret kommer der en biografi om Svend Asmussen, skrevet af Ellen Bick Meier. På tide, må man sige om en mand der huseret i musiklivet i over 70 år. Lad os nu bare håbe at den vitterligt udkommer, og den ikke ender et eller andet sted i nowhereland, som den, sidste år, bebudede biografi om Niels-Henning Ørsted Pedersen gjorde.

Pianisten Søren Møller, som for nylig udsendte CD'en Let there be love, er tilbage i hjembyen New York. Her optræder han torsdag d. 30. september, sammen med gruppen NYNDK Jazz Collective, på Cornelia Street Cafe. Gruppen er et sammenrend af amerikanere, nordmænd og en enkelt dansker. De optrådte også på årets Copenhagen Jazzfestival. I forbindelse med koncerten udgiver de en CD, NYNDK Jazz Collective. Gruppen blev startet af basunisten Chris Wasburne, Søren Møller og nordmanden og saxofonisten Ole Mathisen. De spiller standards og kompositioner af Chris Washburne.

Da det tyske pladeselskab INFRAcom! Records fejrede sin 10 års fødselsdag i 2002, engagerede de jazztrioen [re:jazz], til at indspille musik fra pladeselskabets bagkatalog, som består af elektronisk musik. Trioen indspillede musikken på akustisk manér, hvorefter pladeselskabet engagerede en stribe Dj’s og producere til at remixe musikken. Det resulterede i undergrundshittet INFRAcom! Records presents [re:jazz].
Til oktober kommer der en ny CD med [re:jazz], og denne gang forbliver musikken akustisk. Gruppen har valgt en stribe electronica/Nu Jazz numre fra de senere år. Bl.a. Soul II Soul’s Keep on movin’ og et nummer af Jazzanova. [re:jazz] har udvidet og på pladen er der nu også blæsere, vibrafon, orgel og kendte gæstekunstnere, bl.a. Nils Petter Molvær og Ultra Naté. Du kan besøge gruppens site ::HER::

Ingen kommentarer: