tirsdag, august 02, 2022

IKI: Terror/is/me - original theatre soundtrack (IKI Music) LP/DL/stream

 

Hvad er lyden af terror? Hvad er lyden af en kollapsende bygning? Og hvad er lyden af håb? Under de overskrifter har IKI skabt musk til forestillingen Terror/is/me, hvor de selv medvirkede i efteråret 2021 på Odense Teater. Jeg forholder mig udelukkende til forestillingens soundtrack, da jeg ikke har set forestillingen. Musikken er udkommet på LP. De fem vokalister Anna Mose, Guro Tveitnes, Kamilla Kovacs, Johanna Sulkunen og Randi Pontoppidan supplerer stemmerne med elektroniske instrumenter. 


Albummet åbner med nedtonet udgave af Frank Sinatra-klassikeren New York, New York og sender uværgerligt tankerne i retning af 9/11 og World Trade Center. Stemningen er sat. En handling der har sat dagsordenen for den tid vi lever i. De tager os med gennem handlingerne via ordløs sang og elektroniske klangflader. Det er musik og lyde der skaber billeder i sindet og sjælen. Selv om jeg ikke har den visuelle del med, så giver de enkelte numres titler mig en idé om hvor vi er. Lige fra Falling til Nuke them all. 


Terror/is/me er lyden af terrorismens anatomi og dens væsen. Handlingen er modbydelig. IKI’s musikalske fremstilling er tankevækkende smuk og fuld af håb.

https://ikivocal.bandcamp.com/album/terror-is-me-original-theatre-soundtrack 

Ingen kommentarer: