tirsdag, december 20, 2022

Dane TS Hawk & His Locomotion Starensemble: Live & See You (Jazzclub Loco) CD/DL/stream

 

Da jeg var på Roskilde Festival for første gang i 1987 var jeg ganske ædruelig. Jeg havde ikke tid til at være fuld eller skæv. Der var så meget musik jeg skulle høre. 

Fredag eftermiddag spillede TS Høeg & Somesax på grøn scene. Det var TS Høeg - som jeg udelukkende kendte fordi han havde været med på en Sort Sol plade - sammen med en masse andre saxofonister. Jeg husker koncerten ganske tydeligt - næsten bedre end de koncerter jeg oplevede samme dag med mine på det tidspunkt helt store idoler: Iggy Pop, The Pretenders og Echo & The Bunnymen. I dag er jeg ikke teenager og har ikke idoler. Hvis jeg skulle vælge et idol i dag, så ville TS Høeg slå de tre førnævnte. Hans jazzede fritænkning er inspirerende og plakatværdig. 

Det er det nyeste album et godt eksempel på. En dobbelt CD med to en halv times musik med The Locomotion Starensemble, som TS Høeg eller Dane TS Hawk som han også kalder sig dannede på foranledning af Jazzclub Loco. De bad om et band med TS Høegs yndlingsmusikere. Det er over 20 år siden - og besætningen er trods størrelsen med 9 medlemmer helt og aldeles uændret på alle indspilningerne, der er fra 2008, 2009 og 2013.

Det er dansk jazzhistorie. Alle 10 musikere - inklusive TS har sat dybe spor i dansk jazz gennem de seneste 20-30-40 år - og gør det stadig. Kaper Tranberg, Jakob Dinesen, Mads Hyhne, Johs Lund, Stephan Sieben, Søren Kjærgaard, Jacob Anderskov, Nils Bosse Davidsen og Kresten Osgood er sammen med Jazzclub Loco eksponenter for en vilter og udviklende periode i dansk jazz. Det er albummet med TS Høegs musik et godt eksempel på. Det er jazz der er nedskrevet og arrangeret og det er jazz der opstår i øjeblikket, hvor improvisation og spontanitet sprudler. Det er jazz - der peger frem og tilbage og op og ned. Her er hyldester til Felt Kuti, Bent Jædig, Sted Lacy og Morton Feldman. Hvis man ikke har to og en halv time til overs, så kan man vælge at høre den 17 minutter lange The Locomotion Mash up Medley - så har man da i det mindste smagt lidt at stjernerne.

Ingen kommentarer: