mandag, december 06, 2010

Hvad en sang med Bessie Smith kan føre til...

Bloggeren Chris Albertson sendte en mail til mig efter at han havde læste interviewet med mig i Jazzspecial. Han gjorde mig opmærksom på sin egen blog Stomp Off, hvor han i november havde uploadet nogle supersjældne optagelser fra en jamsession i 1953 i København. Lionel Hamptons Orkester var i byen og i den forbindelse fik Chris sammen med Timme Rosenkrantz lokket en lang række af musikerne hen til en jamssession i Forsvarsbrødrenes Hus. Art Farmer, Clifford Brown og Quincy Jones var blandt de deltagende. Mens danskerne Max Brüel, Jørgen Ryg, Erik Moseholm og Jørgen Bengtsson var blandt de danske musikere. Det er vel at mærke Chris Albertson der selv har forestået optagelsen af jamsessionen, hvor han indtil videre har lagt Perdido, All the things you are og Indiana på bloggen. Besøg selv bloggen og læs Albertson's personlige udlægning af hvad der skete dengang. Underholdende og interessant på en gang.

Jeg begyndte at blive noget nysgerrig på hvem ham Chris Albertson så egentlig er. Ved at læse bloggen er jeg blevet en hel del klogere. Han er forfatter til Bessie, den vigtigste Bessie Smith biografi der er udkommet. Den udkom første gang i 1972 og er siden blevet revideret adskillige gange, sidste gang i 2003. Han hørte Bessie Smith i Danmarks Radio i 1947 og har siden været optaget af jazzen. Bogen blev i øvrigt - ifølge Albertson - anmeldt af Boris Rabinowitsch i Politiken dengang den udkom. En positiv anmeldelse, men Boris nævnte ikke et ord om at Albertson var af dansk (og islandsk) oprindelse. På det tidspunkt i starten af 70'erne var Albertson allerede godt etableret som producer, skribent og var vært på det amerikanske TV-show The Jazz Set. Et ugentligt show der præsenterede folk som Mingus, Bill Evans, Heath brødrene etc. Albertson har skrevet om disse shows på bloggen med klip derfra.
Albertson boede i Danmark frem til midten af 50'erne, hvor han udover Timme Rosenkrantz og lærte Karl Emil Knudsen at kende, hvilket han beskriver i to fine indlæg om Knudsen og trad. jazzens indtog i København i 1952.
Stomp Off er med andre ord fyldt til bristepunktet med spændende læsning for alle jazzfreaks.
www.stomp-off.blogspot.com

2 kommentarer:

Chris Albertson sagde ...

Mange tak for den fine anbefaling, Niels. Nu er der flere Danske flag på min blog og det glæder mig at se. Jeg har aldrig fortrudt min rejse til Amerika, men jeg har også aldrig skubbet Danmark til side. Mit yndlings sted i hele verden er stadig Christiansø, hvor mine bedsteforældre boede da jeg var lille og hvor jeg gik på skole. Jeg blogger snart noget om det og harmonikamusik med sjæl.

Niels Overgård sagde ...

Efter at jeg havde skrevet om din blog, skrev en af mine jazzvenner til mig, at han købte Bessie-bogen i 1975 og at han synes at det var en fantastisk bog.
Jeg må hellere se at få den erhvervet.
Jeg har ellers lige købt Ben Ratliff's bog om Coltrane, men jazzbiografier er jo ikke det værste at fylde reolen (og hovedet) med.
/Niels