mandag, november 25, 2013

DMA Jazz fest på Aveny-T

Så blev spændingen udløst. DMA Jazz blev i går aftes for første gang afholdt på Frederiksberg teatret Aveny-T. JazzDanmark var de stolte værter ved festen og fejringen af den rigtige Danish Music Award. Denne gang var jeg mere spændt end jeg ellers har været de tidligere. Jeg havde sidddet i juryen. Jeg modtog en kasse med 150 CD’er for nogle måneder siden. Gud ske lov havde jeg anmeldt en pæn del af dem her på bloggen, så jeg skulle ikke begynde fra scratch. Jeg vidste ikke hvem der ville vinde af de nominerede. Kun hvem jeg havde stemt på.

Jeg var spændt på at se hvem mine jurykolleger var. Det fandt jeg først ud af i går aftes, da det var hemmeligt indtil da. Men sikke en jury! Den kunstneriske leder på Jazzhouse, Bjarke Svendsen, musikeren Charlotte Halberg, P8 jazz-værten Mikkel Rönnau og den hollandske musikjournalist Henning Bolte. Jeg fik mulighed for at hilse på alle fire. Henning Bolte skriver både for All About Jazz samt diverse hollandske og tyske magasiner. Han har flere gange skrevet om og anmeldt dansk jazz, så han var ikke helt blank på den danske jazz. 

Der har været fremsat en del kritik af hvilke plader der er blevet nomineret i år. Både noget om, at det var for smalt og for svært at sælge. Undskyld mig! Men man skal da være en ualmindeligt sur røv, hvis man ikke bliver en smule opløftet af den himmelske udgave af Mingus-klassikeren Goodbye Pork Pie Hat, som man finder på Årets Danske Jazzudgivelse Emil de Waal + Gustaf Ljunggren & Søren Kjærgaard feat. Elith “Nulle” Nykjær. Det er helt enkelt et suverænt album der favner nu- og fortid på besættende vis.

I vokaljazzkategorien blev der rykket ved begreberne, så det var det talte ord der vandt. Søren Ulrik Thomsen & Det Glemte Kvarter fik en meget velfortjent pris for pladen Rystet Spejl. Det er et vigtigt album for spoken word genren herhjemme. Det Glemte Kvarter rummer nogle unge musikere der er med til at give digtene et løft ud i verden. Søren Ulrik Thomsens timing og musikalitet er samtidig helt unik. Bro/Knak var svær at komme udenom i den “nye” særudgivelse kategori. Det er rigtigt godt album, som jeg også havde med blandt de ti bedste plader i 2012 her på bloggen. Jeg havde dog håbet på at Steen Rasmussen & Leo Minax vandt med deres plade, der sandsynligvis er det bedste danske latinjazzalbum nogensinde.

Vinderen af Årets nye danske jazznavn-kategorien spillede ikke grænseoverskridende dødsjazz, som nogen kunne frygte. Aske Drasbæk Group var det “pæne” bud i den kategori med deres meget velspillede musik med et nutidigt kig bagud i jazzhistorien. Christian Brorsen fra Jazzhus Montmartre fremsatte i sin kritik af de nominerede her på bloggen, at “hvis DMA ikke repræsenterer hovedstrømmen i jazzen, så er den uden betydning og bør ændres eller nedlægges." Jeg kan ikke lade være med, at spørge om Christian ikke kunne finde på, at præsentere navne som Emil, Aske og Det Glemte Kvarter på Jazzhus Montmartre? 

Selvsamme spillested vandt den nye pris P8 Jazzprisen, hvor vinderen var fundet ved en brugerafstemning. De fik primært prisen for initiativet med deres Jazz-tv transmissioner på nettet. Her kan jeg kun tillføje at det koncept holder 100 %! Jeg var f.eks. til koncert i fredags med Kasper Villaume! (og nogle andre) direkte transmiteret fra Montmartre hjem i min stue. En lille pudsig krølle på den kåring er, at en anden afdeling i DR, har lavet en aftale med Niels Lan Doky’s Standard Cph. om 12(!) koncerter med et lignende kamerasetup som Montmartres. Det er da rimeligt friskt af DR, at lave en aftale med Doky, inden de overhovedet har hørt en lyd fra stedet. Hvorfor har man ikke lavet en aftale med Montmartre der med sit program har vist en større musikalsk bredde og bæredygtighed end Doky’s projekt.

Årets Jazzspillested blev højst overraskende (for mig) trad.jazz spillestedet Charlie Scott’s i København. Her har saxofonisten Johan Bylling Lang kæmpet en brav og flot kamp for at banke liv i den traditionelle jazz og give den en yngre profil. Præmien var i øvrigt en koncert med Årets nye danske jazznavn. Så var det vist meget godt at det var Aske og ikke Busk der vandt den kategori. Jacob Anderskov var nomineret i to kategorier med to forskellige albums. Han blev kåret som Årets Danske Jazzkomponist for det gode album Granular Alchemy, som Anderskov kaldte sit hemmelige album. Men som altså ikke var så hemmeligt endda. 

Sidste års vindere underholdt ved festen på Aveny-T. Mads Mathias spillede med sit Orchestra og var desuden en afslappet vært ved arrangementet. Jakob Davidsen spillede med sit Kammeratorkester. Davidsen er en lusket ræv. Han startede ud i det skrappe hjørne med dissonans og skrævvridning. Han flyttede sig trinvist over mod det romantisk ladede, der ikke lod mange sidde urørte tilbage. Kresten Osgood spillede med det nye band Superliga. Han indledte selv showet med at spille pockettrumpet akkompagneret af et Casio keyboard fra firserne. Osgood gone fusion… Superliga bestod af veteranen Ole Streenberg på trommer, Kim Kristensen på piano. Kasper Tranberg på trompet, Jonas Westergaard på bas og selvfølgelig Osgood på trommer. Det var en forrygende udladning de leverede.

Der var efterfest i Café Kellerdirk lige ved siden af. Her blev der festet og snakket til den store guldmedalje. JazzDanmark fortjener ros for deres kæmpeindsats i forbindelse med arrangementet. Det var et særdeles tjekket arrangement og en god idé at holde det på Aveny-T, så der blev plads til de mange gæster.

Besøg i øvrigt JazzDanmarks facebookside. Der er en masse lækre billeder taget af Karolina Zapolska: facebook.com/JazzDanmark

P8 Jazz var tilstede hele aftenen. Du kan høre transmissionen her: dr.dk/P8Jazz/programmer/dma-jazz-2013/2013/11/24/dma-jazz-2013#!/05:25:35

DMA Jazz 2013 vinderne

Årets Danske Vokaljazzudgivelse 
Søren Ulrik Thomsen & Det Glemte Kvarter: ”Rystet Spejl” (Gyldendal Lyd)

Årets Danske Jazzkomponist (præsenteres i samarbejde med DJBFA)
Jacob Anderskov - for udgivelsen “Granular Alchemy” (ILK)

Årets Nye Danske Jazznavn 
Aske Drasbæk Group – for udgivelsen ”Old Ghost” (Gateway)

Årets Danske Særudgivelse 
Bro/Knak: ”Bro/Knak” (Loveland Records)

Årets Danske Jazzudgivelse
Emil de Waal+ Gustaf Ljunggren & Søren Kjærgaard ft. Elith ”Nulle” Nykjær” (EDW)

Årets Børnejazznavn
Six City Stompers

P8 Jazz prisen 
Jazzhus Montmartre

Jazz Live Prisen (uddeles af JazzDanmark og Koda)

Charlie Scott’s

Ingen kommentarer: