mandag, december 10, 2018

Årets bedste danske jazzudgivelser 2018

I de seneste måneder har jeg gået og lagt til og trukket fra. Listen med årets bedste danske jazzplader har været i støbeskeen. Det har været usædvanligt svært i år. Der er kommet mange gode plader i løbet af året.

Jazznytprisen er gået til Janne Mark for albummet Pilgrim, altså den første plade på listen. Hvad med resten? Der plejer at være 10 plader på listen. Mit store ønske er at listen er med til at afspejle den høje kvalitet og den store diversitet på den danske jazzscene.

I år er der flere plader på listen end de 10. Det stod ret hurtigt klart, at jeg ikke kunne nøjes med 9 ud over Janne Mark. Samtidig har en enkelt kunstner voldt mig store problemer, da han har udsendt to plader i år af meget høj kvalitet. Begge plader kommet med og listen rummer i alt 12 danske jazzplader.

Brug listen og bliv inspireret til at lytte til noget af den gode danske jazz.

Jazznytprisen 2018
Janne Mark: Pilgrim (ACT)
Ambitionsniveauet er tårnhøjt og holder hele vejen. Janne Marks stemme sammen med Arve Henriksens trompet er i særklasse.

Jakob Bro: Returnings (ECM)
Med en trommeslager der ikke spiller det indlysende, en bassist der hele tiden sender noget udfordrende tilbage til de andre og en trompetist der spiller stærke melodier er grunden lagt for Jakob Bros tredje album på ECM Records.

Jakob Bro: Bay of Rainbows (ECM)
Det er et rasende stærkt kollektiv der uden at tøve eller tvivle sætter den musikalske barre meget højt. Der er energi, stemning og indfald nok til at holde trioen kørende i mange år. 

Yes Deer: Gloss (Insula+Abstract Tits)
Gloss er freejazz for punkfolket. Det er der, hvor pogodansen byder op til frit fald ned gennem saxofonens nedløbsrør. Det er højtflyvende freejazz i den lavloftede punkkælder.

Christina von Bülow: On the brink of a lovely song (Storyville)
Hun spiller med et lyttende nærvær. De tre musikere smelter sammen til et hele. Et mesterstykke fra Christina von Bülow.

Høbama (Gotta Let it Out)
Det er en af den slags plader der vokser for hver lytning. Claus Højensgaard får med pladen, placeret sig tydeligt på den danske jazzscene som en inspirerende og nyskabende musiker.

Martin Fabricius Trio: Under the same sky (Berthold Rec)
Martin Fabricius' sans for den enkle melodi kombineres med knusende roligt spil. Her står tiden stille og den meditative ro forplanter sig til hver en celle i den lyttende krop. Det er filmisk smukt.

Mathias Heise & DR Big Band: The Beast (Giant Sheep)
Big Bandet og Heise er som skabte for hinanden. Han er god til at bevare overblikket, hvilket big bandet besvarer med en sublim præstation under ledelse af Nikolai Bøgelund. Bæstet - The Beast er åbenbaring i dansk jazz.

Phronesis: We Are All (Edition)
We are all er rigtigt stærkt Phronesis-album, der vil cementere deres position i europæisk jazz. Et sindssygt interplay og en overjordisk virtuos brug af instrumenterne, kombineret med et musikalsk materiale med masser af dybde, kapow og detaljer.

I Think You’re Awesome: Kiss Your Darlings (Jaeger Community)
Det aktuelle album er en udvidelse af I Think You’re Awesome’s musikalske revir. Der er en tydelig bevægelse og en musikalsk udvikling.

Bangin’ Bülows Nice Jazz Quartet: Let’s get weird (BBNJQ)
Det er super originalt. De fire gutter er om nogen, noget af det fedeste på den danske jazzscene lige nu. De kan space ud, uden at forlade jorden. Det er skævt og så alligevel ikke. De er NewShit - som et de mange hits på pladen hedder.

Anders Holm: The Human Experience (Gateway)
Han formår at udnytte de enkelte musikeres store kapaciteter. Det er musik, hvor man føler at man er landet i en second hand shop, hvor der sælges ting og sager fra de seneste 50 år. Det hele blandes sammen i et dragende og farverigt perspektiv.

Ingen kommentarer: