torsdag, maj 02, 2019

Jesper Hertz: Born Free (Gateway) CD/DL/stream

Jeg kender ikke Jesper Hertz’ musik. Jeg har ikke hørt ham live - det ville jeg nok have gjort, hvis jeg færdedes i fynske jazzmiljø, hvor han er aktiv. Jeg har heller ikke hørt ham på plade. Det har jeg så fået mulighed for nu, hvor han har udsendt sit debutalbum Born Free. Selv om jeg ikke kender Jesper Hertz, så føles han meget velkendt, når pladen spiller. Det er jazz, der hviler på en stærk melodi. Den der slags melodier, hvor man næsten nynner med, selv om man aldrig har hørt dem før. 

Jesper Hertz er i selskab med polakkerne Lukas Borowicki på guitar og Marius Prasniewski på bas, mens Anders Mogensen tager sig af trommerne. Det er jazz, som den kunne lyde i 90’erne når den var bedst. Der er en pæn sjat Pat Metheny og Kurt Rosenwinkel inde i musikken. Det her handler om velspillet jazz, hvor det tekniske grundlag er så stærkt, at musikerne nærmest flyder ovenpå i vellyd og improvisation. Det går lige fra åbningsnummeret, den rolige Tweet over den mere direkte og NYC inspirerede Prospect Park og latinsagen I think you thought I said til titelnummeret (og min favorit) balladen Born Free. 


Ingen kommentarer: