Fire plader med bands, hvis navne tager udgangspunkt i naturen. Fælles for alle fire bands er, at det er deres andet album-udspil.
En lette, en polak og to tyskere udgør kvartetten Mount Meander. De har udgivet deres andet album der er en live-indspilning fra Berlin. Den lettiske saxofonist Karlis Auzins bor i København indtager flere gange teten i Mount Menander. De har et krævende og afsøgende udtryk, hvor avantgarde jazzen stråler som ledestjerne over et fintvævet net af jazz, world, rock og pop. De sidste elementer er mere sporadisk forekommende end de første. De har et stærkt kollektivt udtryk.
Den amerikanske antropolog Anna Tsing’s bog The mushroom at the end of The World har inspireret Ocean Fanfare til deres andet album Nature First. Bogen handler om den eftertragtede Matsutake svamp, der kun gror i skove, hvor mennesket har gjort en indsats for at den kan gro. Albummet er en hyldest til biodiversitet og den første i en serie på tre albums. Tomasz Dabrowski på trompet og Sven Dam Meinild på altsax står i spidsen og har skrevet musikken på et veltempereret freejazz album, spækket med musikalsk biodiversitet.
Den danske guitarist Kristoffer Vejslev bor i Holland, hvor han leder kvartetten Vulture Forest, der er et internationalt sammenrend med medlemmer fra Slovenien, Sydafrika og Sverige. Det er flydende og filmisk jazz, der her på album nr. 2 har fået et dryp af noget bittersødt - nærmest melankolsk over sig. Det er kollektivistisk jazz, hvor det samlede udtryk gør indtryk. Vejslev har godt fat i musikken og musikerne.
Goran Kajfes er hovedmanden i det vilde svenske band Tropiques, der i en underlig syret kop te, fremkalder ånder og syner. Det er heftig omgang, hvor Kajfes vidtfavnende og nysgerrige tilgang til jazzens mere kulørte sider, er en fornøjelse at lytte til. Det er hypnojazz, som pladeselskabet kalder det.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar