mandag, september 21, 2020

Dane TS Hawk: Can I share this with you (Escho) 2LP


Der er mange cirkler af musikalske referencer der smelter sammen her. Selvom TS Høeg aka. Dane TS Hawk er lidt ældre end mig og desuden musiker, så tænker jeg flere gange under lytningen af albummet Can I share This with you, at sådan en plade ville jeg også have lavet, hvis jeg var musiker. 


Det er jeg ikke. Jeg er den heldige lytter, der får lov til at at svømme rundt i Dane TS Hawk’s genrekalejdoskopiske mesterværk Can I share this with you?


Dobbelt albummet er delt op i to dele: High Side - med højt tempo og Low Side - med knapt så højt tempo. Det samler i udstrakt grad TS Høegs vidtfavnende musikalske karriere.


Albummet er særligt på mange fronter. Først og fremmest har jeg aldrig hørt noget lignende i dansk eller international jazz. Hvis jeg skal sammenligne det med noget, må det være den amerikanske producer DJ Shadows album Endtroducing... fra 1996, der regnes for at være mesterværket indenfor instrumental hip hop. Albummet er smækfyldt med samples og en masse forskellige genrereferencer. Det indeholder TS Høegs plade også. Den har til gengæld intet med hip hop at gøre. 


TS Høeg begyndte i de tidlige firsere på det som han har fuldført nu. Han fik fire transportable Phillips pladespillere, hvor han placerede gaffatape i rillerne på pladerne, så de spillede det samme igen og igen. Han supplerede med en ghettoblaster og har over årene finpudset det tekniske - og bruger stadig transportable pladespillere.


På pladens 21 numre er han sammen med musikere som han gennem årene har spillet med; Peter Peter, JP Krogh (fra Picnic), Simon Toldam, Jeppe Zeeberg, Jaleh Negari, Kasper Tranberg, Mads Hyhne, Jonathan Aardestrup, Mads Egetoft, Emil Palme, Nils Bosse Davidsen og flere andre. Musikken går fra tysk techno, mambo, afro, pop, avantgarde og ud over det hele er der jazz. Improviseret og spontan jazz. Glædesfyldt og underfundig jazz. Eksperimenter og besynderligheder. 


TS Høeg er jazz og kan jazzen. Det er det han deler med os og tak for et stort album. Det er et højdepunkt i TS Høegs lange karriere. Det er et højdepunkt i dansk jazz.

Escho


1 kommentar:

thorsten sehested høeg sagde ...

kære niels: tak for de fine ord
omkring mit nye db-album:
can i share this with you
med honnør fra høeg