tirsdag, juni 14, 2022

I Think You’re Awesome & Aarhus Jazz Orchestra: The Good Fight (Jaeger Community) DL/stream

 

Aarhus Jazz Orchestra er en gave til dansk jazz. Gang på gang er de involveret i projekter, hvor de med et solidt fundament i big band jazzen, stille og roligt udvider reviret. Nu er de aktuelle med andet album sammen med Jens Mikkels band I Think You're Awesome. Det var et projekt der tog form i det herrens corona-år 2020. Fra trio til band til big band. Jeg havde selv fornøjelsen af at høre første optræden med projektet The Good Fight i trioudgaven i starten af 2020, hvor Jens Mikkel sammen med Maria Isabel Edlund og Christian Vuust spillede i forbindelse med, at jeg fik Jazzselskabet Aarhus’ Gaffelprisen for mit arbejde med bloggen og hvad der til hører. 


Det handler om den gode kamp. Den kamp vi kæmper (eller bør kæmpe) hver eneste dag for planeten, jordens overlevelse. Med et stærkt klichéfyldt begreb kan det kaldes klimajazz. Bla. har Jens Mikkel valgt at lade være med at udsende musikken på vinyl (som det første I Think You’re Awesome album nogensinde) og i stedet tilbudt at man kunne få overført musikken på diverse medier i forbindelse med at man var til koncert med I Think You’re Awesome. Musikken er også blevet tilgængelig på streamingtjenesterne.


Det er først og fremmest en udgivelse der lægger mig ned af ren og skær udmattelse. Der sker så meget i løbet af de 39 minutter det varer, at det føles som det dobbelte. Jens Mikkel fortæller at: "det er instrumental musik, der sigter mod, at fange tonerne af håb, angst, forvirring og glæde. Måske kan vi løse klimakrisen? Måske vokser mine børn op i en verden der er værre end den jeg har været i?"


Der er mere håb i Jens Mikkels musik end der undergangsstemning. Melodiernes titler angiver retningen. When do We begin? eller Everybody Wins The good fight giver lyst og overskud. 


Musikken er boblende dynamisk - med velkendte I Think You’re Awesome elementer (bandet er uændret det samme) og alligevel en tendens mod en ny retning for Jens Mikkel og mit yndlingsband. Når de er sammen med Aarhus Jazz Orchestra er der smæk på og det kan jeg godt lide. Undervejs er der nogle Sketches - afbrydelser med stumper af musik. Sketch #1 er en skøn fire minutter lang bassolo. 


The Good Fight må og skal fortsætte. Jens Mikkel giver stof til eftertanke og handling.

I Think You're Awesome Bandcamp

Ingen kommentarer: