mandag, april 10, 2023

Tineke Noordhoek: Sangvinsk/Kolerisk (Tineke Noordhoek/Gateway) LP/DL/stream

Hun udsendte i slutningen af 2020 albummet Flegmatisk/Melankolsk. Nu kommer anden del af Tineke Noordhoeks projekt med musikalske fortolkninger af de fire temperamenter som Hippokrates allerede satte i system i antikkens Grækenland.

Denne gang er det de sangvinske og koleriske temperamenter der fortolkes. Det koleriske temperament er med Karen Humle på violin, Tomasz Dabrowski på trompet, Jakob Munck på trombone og tuba, Signe Østlund Jacobsen på klaver, Johannes Østlund Jacobsen på trommer og Tineke Noordhoek på percussion. Det koleriske temperament forbindes med elementet ild og gul galde. Det er højdramatisk og ikke uden en vis form for ubehag. 

På den Sangvinske pladeside er Tineke Noordhoek sammen med Randi Pontoppidan, Anna Mose og Johanna Sulkunen på vokal. Noordhoek spiller på marimba og klokker. Sangvinsk er det optimistiske temperament og er forbundet med blodet. Den åbner med Nynnen, hvor der Noordhoek i højt tempo gentager den samme figur på marimbaen mens de tre sangere, nynner sig gennem nummeret. Herefter skrues der ned for tempoet og det lyse træder mere frem. Der tages lidt lettere på det hele, hvilket både kan høres på Teselskab hos Gahu og Flagren.

Tineke Noordhoeks projekt med musikalsk tolkning af de fire temperamenter er udover at være dybt originalt - også et samlet værk der sætter gang i eftertanken hos lytteren. Jeg kan ikke undsige mig for at have funderet over, hvilket temperament jeg selv og mennesker tæt på mig besidder. Her er Tineke Noordhoeks musik en god guide, hvor jeg tager mig selv i at tænke på flere jeg kender undervejs i lytningen af den koleriske side - og retfærdighedsvis også under lytningen af den sangvinske side.

Tineke Noordhoek

 

Ingen kommentarer: