torsdag, november 13, 2008

Catrine Frølund +Ramsbøl/Mikkelsen (Gateway)

Ligetil og personligt
Det er fornøjelse at opleve hvordan den ene spændende jazzmusiker efter den anden kommer ud fra Konservatoriet i Esbjerg. På det seneste har vi oplevet pladedebut fra saxofonisten Maria Faust og førstepladsen i Ung Jazz konkurrencen til bandet Magnus Fra Gaarden. Sidstnævnte har en trommeslager der også er med i det her projekt. Casper Mikkelsen spiller med pianisten Catrine Frølund og bassisten Morten Ramsbøl i Frølunds trio. Der er ellers ikke mange musikalske koblinger til Magnus Fra Gaarden i det her.
Catrine Frølund spiller ren og elegant nordisk triojazz, som vi er mange der ikke kan få nok af. Hun er ikke bange for at være ligetil og en smule sentimental.
Det er ikke fordi at det her er ligegyldigt, men der er en tone af noget som er så meget Frølund, at selv et konservatorieophold ikke har pillet det ud af hende. Hun kan umiddelbart godt minde om en anden og noget mere erfaren kvindelig pianist, Majbritt Kramer der heller ikke er bange for at gøre det på sin egen måde.

Frølund bakkes op af en af de fornemste jazzbassister herhjemme ud i det nordiske udtryk, Morten Ramsbøl - hvorfor får han dog ikke snart samlet materiale nok til en sin egen udgivelse? Jeg vil ihvertfald gerne høre den. Pladen er et samlet og behageligt bekendtskab af både det kompositoriske og trioen. Den efterlader mere sult efter endnu mere Frølund.
Catrine Frølund: www.catrinefrolund.dk
My Space: www.myspace.com/catrinefrolund

onsdag, november 12, 2008

DR Big Band feat. Mike Stern: Chromazone (EMI/Red Dot) >> DR Big Band feat. Vince Mendoza: The Phoenix (EMI/Red Dot)

Big bandet på rette spor

Okay, måske er det uden grund, men jeg har altså flere gange i løbet af de seneste år frygtet at nu lukkede DR Big Band. Det har set meget skidt ud i perioder. Vi er blandt andet blevet præsenteret for diverse mindre jazzede udgivelser fra big bandet - og det er altså ikke fordi at der skal gå jazzpoliti her i bloggen. Desuden har DR skåret meget på jazzsendetiden i radioen. Ligeledes kan man jo ikke lade være med at tænke at en besparelse af et omkostningstungt big band, meget let kunne finansiere et halvt års boligprogrammer - hvis man altså er DR-mand med budgetansvar.
Big bandet er begyndt at samarbejde med Chris Minh Doky og hvad er mere naturligt for et sådant samarbejde end, at starte med guitaristen Mike Stern der har haft bassisten Minh med på utallige turnéer verden over. På CD'en Chromazone spiller Mike Stern sammen med Big Bandet, i noget af det mest potente der er hørt længe fra det store jazzorkester. Stern spiller sin velkendte, til tider rockede guitar med et funktwist. Der bydes på fire numre fra Sterns hånd, derudover præsenteres vi for Gershwin's Summertime i Gil Evans' arrangement, Ellington's In a sentimental mood og som den sidste på pladen Razaf's Christoper Columbus arrangeret af Bob Mintzer.
På den anden plade The Phoenix præsenteres vi for noget ganske andet. Her er der i spidsen tale om en ægte big band-mand, med alt hvad et indebærer. Siden november 2005 har amerikaneren Vince Mendoza været chefdirigent for det hollandske Metropole Orchestra, der om nogen har et respektindgydende CV. Han har deltaget i adskillige jazz-pop cross-over samarbejder, som feks. med Elvis Costello, Joni Mitchell og Bobby Mcferrin. Desuden har han lavet musik sammen med Brecker brødrene.
På den aktuelle plade er det ganske straight big band jazz der serveres for os. Mendoza har komponeret og arrangeret musikken, som han også dirigerer. Meget passende indledes pladen med en hyldest til den dirigent der gjorde Radioens Big Band verdensberømte, Thad Jones hyldes på Thadlike. Mendoza store force er evnen til at fremhæve små detaljer i et meget fyldigt lydbillede. Desuden skal fremhæves to af de nyere medlemmer af DR Big Band: Mads La Cour på trompet og Niclas Knudsen på guitar, der begge leverer nogle fremragende soli. Har du kun råd til en af disse plader, anbefales The Phoenix.
Bonusinfo 1
Der er også udgivet en CD med sangerinden Szhirley, der synger James Bond-melodier sammen med Big Bandet.
Bonusinfo 2
I den første del af 2009 står den på koncerter og pladeindspilninger med de tre sangerinder Rigmor Gustafsson, Cæcilie Norby og Silje Nergaard sammen. Desuden spiller big bandet på Copenhagen Jazzhouse d. 8. januar sammen med den amerikanske supertrommeslager Jeff Tain Watts.
DR Big Band: www.dr.dk/Orkestre/DRBigBand

Meloscope: Deluxe (Kopasetic)

Svensk impro med en dosis klassisk

I 2007 udsendte Meloscope debutpladen Re: Someone lost, der indeholdt bandets debutkoncert fra Glenn Miller Café i Stockholm, maj 2006. Pladen var et stort improvisationsmesterstykke og levede i høj grad, i kraft af de fire musikeres store erfaring og evne til at fatte hvad improviseret jazz går ud på - og ikke mindst var de i stand til at føre det ud i livet, så det var lytteværdigt.
På den nye plade er bandet, der består af Peter Danemo der er bandleder og trommeslager, Cennet Jönsson på sopran- og tenorsaxofon og basklarinet, Joakim Milder på tenorsaxofon og Christian Spering på bas, suppleret med tre musikere. De tre klassiske musikere der spiller klarinet, bratsch og cello er med til at løfte bandet til nye højder. Meloscope gør det ikke let for sig selv som musikere, når de skifter mellem komponeret og improviseret musik for så pludseligt, at føje endnu en dimension til musikken i form af de tre klassiske musikere, der både spiller med og "spejler" Meloscopes musik.
Meloscopes musik er ikke for tøsedrenge, men for dem der tør give en plade mere end en chance, fordi de ved at det er der at der begynder at ske noget af det, der rører en inde under huden.
Kopasetic: www.kopasetic.se/AlbumPP.asp?id=1154

Chris Minh Doky: A jazz life (EMI/Blue Note)

Dobbelt Doky
Det er jo overvældende det her. En dobbelt-cd med 22 numre fra bassisten Chris Minh Doky's karriere, en med de vokale numre og en med de instrumentale. Men at kalde pladen for A jazz life kan jo gøre en bekymret: "Var det det?", eller kan et jazzliv virkelig vare så få år? Nok ikke...

Chris Minh Doky er udover at være djævelsk dygtig jazzbassist også helt fantastisk til at sælge jazz. Han er ikke kun et godt varemærke, men han har også en suveræn evne til at lande der, hvor man ikke lige venter det. Som feks. den her CD, der kan købes på Baresso's kaffebarer landet over. Han har tidligere gjort det med sangerinden Sinne Eeg's Kun en drøm og det betød næppe noget negativt for den plade. I USA har man hos kaffekæden Starbucks solgt musik med stor succes igennem flere år. Man sidder der med en kop lækker latte, følelsernes parader er helt nede og ud af højtaleren i kaffebiksen strømmer lækker musik. "Hov, hvad er det?" Man fiser op til baristaen og spørger om, hvad det er for noget herligt musik. Hun fortæller hvad det er, med den bonusinfo at pladen kan købes lige her. Tak, kan man vist kun sige.
Pladen bringer ikke noget nyt frem for folk der har fulgt Minh Doky's karriere, men for andre er det et fint sted at hoppe på. CD 2 med instrumental numrene er favoritten, men det skal en jazzblogger vel mene? Her hører man virkelig hvad Minh Doky kan og det er en hel del. Gæster som John Scofield, Toots Thielemans og Hiram Bullock trækker ikke ned på helhedsindtrykket.
Chris Minh Doky: doky.com

tirsdag, november 11, 2008

Soren Moller & Dick Oatts: The clouds above (Audial/Gateway)

Møllers inspiration fra Europa i det amerikanske

Pianisten Søren Møller har taget konsekvensen af, at han bor mere i New York end i Danmark og kalder sig nu konsekvent for Soren Moller (ihverfald på plade, mon ikke hans mor stadig kalder ham Søren?). Pladen The clouds above er Møllers anden sammen med saxofonisten Dick Oatts.

Den første blev rost af mange anmeldere. Den første ros til Søren i forbindelse med den nye plade skal gå på, at han holder fast i samarbejdet med Oatts.
Det er fornøjelse at lægge øre til Møllers overvejende romantiske univers. Søren Møller komponerer og spiller jazz med inspiration fra feks. europæisk klassisk musik og komponister som feks. Debussy, Rachmaninov og Brahms. Pladen indledes med duoens bud på hvordan Prokofiev's Balkonscene fra Romeo og Julie også kan lyde og det er ikke dårligt.
Resten af musikken er skrevet af Søren Møller, der sammen med Dick Oatts på saxofon og fløjte præsenterer os for spændende ny jazz, der til enhver tid trygt kan sættes på anlægget hjemme i stuen, uden risiko for at det falder i et, med savsmuldstapetet eller får bladene til at falde af stueplanterne.
Bonusinfo:
Søren Møller og Dick Oatts er på turné rundt i det jyske fra den 17. november, se mere på Møllers My Space. D. 22. november optræder de med Tip Toe Big Band i Odense på Posten, hvilket må falde Dick Oatts let, da han er gammelt medlem af Thad Jones/Mel Lewis Big Band.
Søren Møller: www.sorenmoller.com
My Space: www.myspace.com/sorenmoller

Camilo giver 5 koncerter i Danmark
Pianisten Michel Camilo og hans to medmusikanter Charles Flores på bas og Dafnis Priesto på trommer, når at give en enkelt koncert i New York i Carnegie Hall d. 13. november inden de drager til Danmark. Her giver de så til gengæld fem koncerter. Den første er lørdag d. 15. november på Magasinet i Odense, hvor han er en del af programmet til Odense Vinterjazz. Dagen efter søndag d. 16 november er han i Herning, hvor han på Fermatens scene præsenteres af jazzklubben Moor Jazz. De følgende tre dage kan han opleves på Copenhagen Jazzhouse.
Onsdag d. 19. november kl. 11-12 er det muligt at møde Michel Camilo in person, i Juhl-Sørensens showroom i København. Man skal tilmeldes på info@piano.dk til arrangementet, der er gratis. Du kan
høre ham fortælle lidt om sig selv og sine oplevelser. Han vil også spille et par numre.
Odense Vinterjazz: www.odensevinterjazz.dk
Fermaten: www.fermaten.dk
Copenhagen Jazzhouse: www.jazzhouse.dk
Juhl-Sørensen: www.piano.dk

Panzerballett: Starke stücke (ACT/Sundance)

AC/DC med jazz på

På et eller ander tidspunkt gik der noget galt i den tyske guitarist og bandleder Jan Zehrfeld's musikalske opdragelse. Han har lavet en plade der af pladeselskabet ACT udgives med undertitlen Young German Jazz med bandet Panzerballett. Det er altså jazz det drejer sig om det her. Men mest af alt spiller han dog den ondeste el-spade og nogle af numrene han spiller har han fundet i tunge del af rocken. Deep Purple's Smoke on the water (så dårlig en idé at lave et covernummer på den her, at det bliver til en god idé), AC/DC's stadionhit Thunderstruck, Black Sabbath's Paranoid (i en elegant version) og som en lidt fimset krølle på halen (han er jo ikke tysker for ingenting) Scorpion's Wind of change (med Ulf Wakenius på en noget overraskende, men dog alligevel meget Wakenius-agtig solo midt i nummeret).
Herudover er der kendinge som Zawinul's Birdland og Mancini's Pink Panther, der begge får en meget tung behandling med heavyspade, pæn melodisax, jazzet downtempo midtvejs og speedede trommer med dobbelt stortrommepedal. Resten af numrene er lavet af Zehrfeld og er ikke lige spændende som de andre, men de virker og drukner desværre ved siden af.
Grunden til at man overhovedet skal nærme sig denne plade er, at Jan Zehrfeld og Panzerballett ikke er bange for at anvende elementer som man kan rokke trygt med på, hvis man en gang har stået med en lunken fadøl på et regnvådt stadion og rystet sit indre til den hårde rock, men idag egentlig mest er til jazzzz. Pladen er på ingen måde genial, men den er ganske undeholdende.
Panzerballett: www.panzerballett.de

mandag, november 10, 2008

Thomas Hass Quartet: Live at Copenhagen Jazzhouse (Calibrated)

Kærlighed til jazzen

Det er efterhånden noget tid siden at Thomas Hass har gjort det indenfor den "ægte" jazz. Han har siden slutningen af halvfemserne været travlt optaget af at lave grænseoverskridende electronica sammen med bla. Senor Coconut, hans eget The Society og meget andet.

Sidste år fik han overladt scenen en aften under jazzfestivalen på Copenhagen Jazzhouse til, at spille den jazz hvor hans egen karriere tager start, nemlig med udgangspunkt i specielt John Coltrane. Hass vælger at spille med tre musikere for hvem det ikke er noget problem overhovedet. Lennart Ginman på bassen og Carsten Dahl på klaveret har vist det igen og igen i trioen sammen med Thomas Blachman - og gør det iøvrigt igen med trioen for tiden til glæde for jazzfolket. Morten Lund er ikke uden grund den mest efterspurgte trommeslager på jazzscenen herhjemme.
På Live at Copenhagen Jazzhouse er der ingen fine fornemmelser og man kaster sig med glæde ud i Miles Davis' udødelige men også umådeligt kendte All blues fra Kind of blue pladen. Der føjes ikke nye og udviklende kanter til nummeret, som heldigvis stadig er en fornøjelse at høre når det skinner igennem, at musikerne der spiller det her, elsker det ligeså meget som livet. Intet mindre end fedt!
Resten af pladen består af to Coltrane kompositioner, to Hass kompositioner, samt en Billy Eckstine. Pladen er behagelig fornøjelse fra ende til anden. I kraft af den store musikalitet tåler den næsten museale, men alligevel friske musik at blive spillet højt. Hold øje med spillestederne, for der går rygter om at Hass tager ude med kvartetten næste forår.
My Space:
www.myspace.com/thomashass

Amos Lee: Last days at the lodge (EMI/Blue Note)

Ung singer-songwriter

Dette er den 30 årige amerikanske singer-songwriters tredje album, der som de forrige udgives på Blue Note. Det er meget svært at se sig sur på Amos Lee. Han laver nogle gode lytteværdige sange og har man en musikalsk bagage der gør at man grovelsker sangere og komponister der har sans for den gode klassiske sang, går man ikke forkert ved at lytte til Amos Lee. Costello og Dylan er ikke fremmede for Amos Lee og på den aktuelle plade er det ikke forkert at nævne folk som er dobbelt så gamle (og erfarne?) som Lee. Han glider perfekt ind i det billede. Pladen anbefales på det kraftigste. Pladen er produceret af Don Was, der udover at være et af de to oprindelige medlemmer af Was (not Was) også lavede den hysterisk gode Forever's a long long time med Orquestra Was i 1997. Hvis du falder over den, skal du købe den med det samme.
På keyboards medvirker en anden legende, Spooner Oldham der bla. sammen med Dan Penn var en af mændene bag det legendariske studie Muscle Shoals Sound og klassiske plader med Aretha Franklin og Neil Young.
Amos Lee: amoslee.com

tirsdag, oktober 28, 2008

Jacob Fischer Trio feat. Svend Asmussen (JFCD/Gateway)

Debut fra meget erfaren herre

Vi kan takke Svend Asmussens kæreste Ellen Bick Meier for denne plade. Ifølge Jacob Fischer havde hun presset på og med Fischers tempo, kunne der let være gået 10 år endnu, inden pladen var blevet en realitet. Men kunne Asmussen vente på det?
6 ud af pladens 17 numre er med den gamle mester på violinen og godt nok er det ikke en plade med ham, men han er en vigtig del af guitaristen Jacob Fischers karriere, da Fischer helt tilbage i 1992 startede hos Svend Asmussen. Jacob Fischer har tjent sin jazzværnepligt hos mange forskellige danske jazzmusikere, men har aldrig fået lavet en plade i eget navn. Nu er den her og mange vil tilføje endelig. Fischer er ifølge Politikens Jazz Leksikon en af de jazzmusikere herhjemme, der har fået flest hæderbevisninger.
Jacob Fischer har solgt sin sjæl til den klassiske kammerjazz med fødderne solidt plantet i standards og gode melodier og her er han i særklasse! Han bakkes op af erfarne Hugo Rasmussen, der kan swinge bassen og den meget yngre Janus Templeton, der indenfor de seneste år har etableret sig som en af de trommeslagere, man ikke kan komme udenom på den danske jazzscene.
Materialet på pladen er en blanding af Fischers egne numre og gamle klassikere som feks. Skylark, der med Asmussen i hovedrollen er med til at løfte pladen op på et højt niveau. Der er ingen trommer på nummeret, da Janus Templeton efter sigende var sendt til bageren, da den blev indspillet. Nature boy, When you wish upon a star og It's only a papermoon er også at finde blandt de mest velkendte numre. Fischers egne numre matcher uden problemer de gamle numre. Han sender feks. nogle kærlige hilsner til W.C. Handy's St. Louis Blues i nummeret Louie blue saint, ikke dårligt.
Pladen er ikke kun en swingplade, der er moderne toner i et nummer som Secret love. På nummeret Banks, der er en hyldest til guitaristen Paul Banks hører vi western/bluegrass inspirationen. Der er klemt 17 numre og 74 minutters musik ind på CD'en. Det her er value for money.
Pladen fortæller os ikke noget vi ikke vidste i forvejen. Jacob Fischer er en jazzguitarist i særklasse.
Jacob Fischer: www.jacobfischer.dk

Henriette Groth & Lotte Anker: Du fugl (ILK)

Der flyves

Saxofonisten Lotte Anker er en sand veteran på den danske freejazzscene. Hun har i de senere år turneret meget i udlandet og har vel placeret sig i slipstrømmen på John Tchicai - uden alt for mange sammenligninger iøvrigt, men de arbejder bla. begge med flere af de største på den amerikanske frejazzscene. På denne CD er Anker sammen med pianisten Henriette Groth, der bla. spiller med Hannes Alliance og sangerinden Nana Jacobi.
Der bliver ikke sparet på freejazzfarverne på pladen Du fugl. Der bliver både sprøjtet, sjasket, malet, tegnet, skrabt og kastet maling op på det kæmpestore lærred, som er rammen omkring Groth og Ankers musikalske univers.
Når der er tale om freejazz for piano og saxofon kommer de indre musikalske følelser på hårdt arbejde. Man kastes frem og tilbage mellem "mmmm...lækkert" til "uha for den da, den gjorde av". Lotte Anker og Henriette Groth skåner os ikke på noget tidspunkt, men det var vist heller ikke meningen.
Bonusinfo:
www.roulette.org/tv/index.html kan du opleve Lotte Anker i en aktuel TV-optagelse sammen med Marilyn Crispell - musik som ikke vil blive spillet på DR2 - ever!
Lotte Anker: www.lotteanker.com
Henriette Groth: www.myspace.com/henriettegroth

Valdemarsk: NOK (Gateway)

Har du nogensinde fået den på sønderjysk?

"Hvis do ka' li' musik å hvis do ka' li' æ sproch. Så har do fåt' en cd med knald i æ loch. Mæ guitar bas å geige klarinet fagot. Så ve' vi præsentej' dæ for et synnejysk komplot."
Hvis du synes at ovenstående var noget kaudervælsk - og hvis du heller ikke ved hvad kaudervælsk betyder, så stop endelig her. Valdemar Rasmussen er aktuel med en CD med 20 numre, enkelte er instrumentale, men resten er sunget på sønderjysk. Der er noget Nis Boesdal-venligt over det hele. Rasmussen synger om en tid der var og en ungdom der foregik i 50'erne eller deromkring. På numrene med sang føler man sig hensat til en hyggelig passiar på en sønderjysk bodega, hvor Valdemar underholder med sjove historier. Instrumental numrene lyder desværre mere som soundtracket til et naturprogram om marsklandet. Integritet vil jeg ikke kalde det.
Valdemar Rasmussen der også spiller trompet bakkes op af hans gamle medmusikanter Uffe Steen på guitar og Jens Jefsen på bas og de er selvfølgelig suveræne.
Pladen består af 11 nye indspilninger og 9 numre lavet til en plade for Grænseforeningen i 2004.
Valdemar Rasmussen: valdemarsk.dk

Marie Carmen Koppel: Through the rain (Cowbell Music)

En ægte Marie Carmen

Moderne R'n'b og gospel er en vanskelig størrelse. Det kommer let til at smage som et stykke billigt tysk nougat, en lille bid kan gå an, men et helt stykke er decideret kvalmefremkaldende.
Men der findes selvfølgelig undtagelser som feks. Kenneth "Babyface" Edmunds i USA. Herhjemme har vi Marie Carmen Koppel der har bjergtaget et stort publikum i det ganske land, bla. i kraft af hendes utrættelig indsats på både mulige og mere umulige scener.
På hendes nye CD Through the rain præsenterer hun os for musik der er lavet oven på en skilsmisse. Hun har skrevet al materialet selv og det tyder på, at hun har presset sig selv til det yderste for, at præstere det bedste.
Hun bakkes op af den faste pianist Steen Rasmussen og Dan Hemmer holder orgelet varmt. De musikalske arrangementer balancerer på kanten til at falde i den glatte sovs. Men det er Koppel og hendes musikere heldigvis alt for dygtige til. De bevarer en ægthed og autencitet, der får pladen til at være i særklasse i dansk soul og r'n'b.
Marie Carmen Koppel: mariecarmenkoppel.dk
My Space: www.myspace.com/wwwmyspacecommariecarmenkoppel

Lima Lima: Oh mighty thought-control (Your Favourite Records)

Indie møder jazz

Ulla Pihl står i spidsen for bandet Lima Lima, der musikalsk bevæger sig på den tynde is mellem jazz og indiepop. Hun får musikalsk opbakning fra Jesper Thorn på bas, Laust Jørgensen på piano, Marc Lohr på trommer og Emil Jensen på trompet. Specielt sidstnævnte er med til flytte musikken i en retning hvor man kommer til at tænke på jazz, med det nordisk bopinspirerede spil. Men jeg tror såmænd at mange "ikkejazz"-lyttere ikke vil tænke over at Lima Lima har rødder i jazz og det gør jo heller ikke noget.
For først og fremmest er pladen en popplade med spændende akustiske arrangementer, der nok er avancerede men ikke flyder ud i det rene nonsens. En vis stramhed er nødvendig og den er Ulla Pihl god til sørge for. Lima Lima er et godt nutidigt bud på popjazz uden musikalsk inspiration fra USA.

Pladen skal fremhæves for uptemposagen, der også er titelnummeret Oh Mighty thought-control og popballaden Snow med Emil Jensen som fantastisk landskabsmaler.
Bonusinfo:
Lima Lima spiller på Musikcaféen i Huset i Magstræde d. 29. oktober sammen med Laila Trier Band.
My Space: www.myspace.com/limalimamusic

Musik for døde ører....
"Vi bringer musikken til dem der ikke selv kan komme til musikken".
Som et led i DJBFA's koncert række "Vi bringer musikken til dem der ikke selv kan komme til musikken" spiller Martin Fabricius Trio på spil dansk dagen d. 30. oktober kl. 20 i faklers skær for de døde, på en ellers aftenlukket Assistens Kirkegård.
Har du lyst til at lytte med, og måske benytte lejligheden til en lille times reflektion og fordybelse over livets store og små spørgsmål, så medbring en klapstol og et varmt tæppe og en du kan holde i hånden. Det bliver hyggeligt og uhyggeligt, stærkt berigende,- og helt sikkert anderledes. I tilfælde af regn eller meget koldt vejr, hvilket pt. er udsigten, rykkes der ind i kapellet.
Martin Fabricius: www.myspace.com/martinfabricius

søndag, oktober 19, 2008

Cathrine Legardh: Gorgeous creature (Storyville)

Moden og velovervejende debutant

2008 har været de danske jazzsangerinders år. Sinne Eeg har konsolideret sig i eliten. Caroline Henderson indtog hitlisten og fylder spillestederne. Helle Henning overbeviste os om at man sagtens kan synge på dansk, det gjorde Camilla Dayyani iøvrigt også. Og så er der lige debutanterne. Kaya Brüel er ikke pladedebutant, men jazzdebutant. En ung Sidsel Storm og en ældre Mette Halle meldte sig også i debutantfeltet.
Cathrine Legardh er også en slags debutant. Dog ikke af den helt unge og uerfarne slags. Hun har tidligere lavet det populære børneprojekt Nullernix og underviser ligeledes i sang. Det lidt spøjse er at hun sammen med Mette Halle en gang om måneden står i spidsen for arrangementet One Mic Stand på Café Intime. Hvorfor er det pudsigt? Jo fordi Halle også er pladedebutant og aldersmæssigt er at finde i midten af 30'erne. Desuden har de begge valgt at lave en plade med akkompagament fra bas, guitar og klaver. På guitaren går Jacob Fischer igen på begge projekter og det forstår man godt. Han befinder sig i en klasse for sig herhjemme, når det er standardmateriale der skal arbejdes med. I det hele taget kan man sige at Halle og Legardh kæmper om den samme plads på jazzscenen.
Legardh fortolker 8 standards (ikke de mest slidte) på pladen Gorgeous Creature, derudover er der blevet plads til et Abbey Lincoln nummer, to af Lars Gullin (den ene er instrumental) og to Charlie Parker stykker. Legardh har en passion for bebop og vocalese, hvilket hun tillige beviser flere gange på pladen at det er noget som hun mestrer. Ved klaveret sidder skotten Brian Kellock som hun har mødt ved workshops i Skotland hos sangerinden Fionna Duncan. Hugo Rasmussen spiller bas og Francesco Cali spiller accordion på to numre, hvilket er for lidt. Tom McEwan har en højst overraskende gæsteoptræden på vaskebrædt.
Legardhs plade virker på ingen måde som en debutplade, tværtimod lyder den mere som hendes plade nr. 3 eller 4. Hun ved hvad hun vil og hun er i stand til at gøre det. Hun har sammen med Brian Kellock arrangeret musikken og det fungerer perfekt, så det både er personligt og er med respekt for traditionerne.
Cathrine Legardh: www.legardh.dk
My Space: www.myspace.com/legardh

torsdag, oktober 16, 2008

Television Pickup: Kinescope mountain (Boogiepost Recordings)

Fed melodramatisk stemning

Television Pickup udgav deres debutplade for 2 år siden og er nu klar med nr. 2. Musikken er rodet og peger ikke i éen retning. Der er elementer af filmmusik, postrock, avantgarde, improjazz og eksperimental electronica. Derudover møder man country, distortion og meget meget andet i et fantasifuldt setup. Den sidste halvdel af pladen fungerer bedst og her er det altså virkelig i top.
Nummeret Dialogue der med sin noise underlægning og smukt klaverspil, der ind imellem forvrænger, indleder denne del der fører os over i den melodramatiske postrocker Gunshots. Kinescope Mountain er en velfungerende plade, der nok ikke får dig i bedre humør, når det regner udenfor, men til gengæld hensætter dig i en times fed melodramatisk stemning.
Television Pickup er danske Katrine Amslers projekt. Hun har komponeret al musikken og spiller piano, synthesizer og omnichord. Med i bandet har hun den danske trommeslager Michala Østergaard Nielsen (der bla. spiller i Ask Alice, sammen med Lotte Anker og Lindha Kallerdahl), den svenske saxofonist Thomas Backman, svenske Samuel Hällkvist (fra bla. 15,5) på guitar og svenske Johannes Burström på bas og electronics.
Pladecoveret er et meget flot eksempel hvordan musik og indpakning i den grad passer sammen.
Television Pickup: www.ljud.org/televisionpickup
Myspace: www.myspace.com/televisionpickup

Jazz på DR2


På mandag d. 20. oktober blænder DR2 op for et helt nyt musikprogram, hvor værten Caroline Henderson præsenterer jazzen fra sin bedste (ældre) side.
Midnatsjazz hedder programmet, hvor kendte danskere med enten hang til eller talent for jazz fortæller om deres liv med jazzmusik. Caroline Henderson får i løbet af programmerne besøg af andre jazzmusikere og -elskere som Chris Minh Doky, Cæcilie Norby og Master Fatman.
Programmet indeholder gamle optagelser fra DR's arkiver med folk som Billie Holiday, Ben Webster, Stan Getz og Duke Ellington.
Det sendes kl. 23:55-00:25.

onsdag, oktober 15, 2008

Jazz med jazz på


De næste 1½ måned byder på en lang række internationale jazzkoncerter i det ganske land. Sjældent har jazzfolket haft så stor mulighed for at høre så mange forskellige udenlandske kunstnere på så kort tid udenfor festivalsæsonen. Det er vel at mærke i hele landet at man har mulighed for at få en omgang klassejazz. Lige fra kultnavne som Henry Grimes og Art van Damme over store navne som Michel Camilo og Dr. John til efterårstraditionerne med Scott Hamilton og Curtis Stigers og godbidderne med Nils Petter Molvær og The Bad Plus.

Fredag d. 17. oktober
Holbæk Jazzklub, Elværket i Holbæk
Kenny Werner/Jens Søndergaard duo
- en af verdens førende pianister i forment samspil med en af Danmarks bedste saxofonister.

Lørdag d. 18. Oktober
Copenhagen Jazzhouse
Kenny Werner Danish Quintet
- som et led i Jazzvisits 2008 er der sammensat et band bestående af Thomas Fryland (trompet), Anders Banke (sax), Daniel Franck (bas) og Andreas Fryland (trommer) til at bakke den suveræne amerikanske pianist Kenny Werner op.

Søndag d. 19. oktober
Tversted Jazzy Days
Mike Stern Band
- der er udsolgt til denne koncert

Mandag d. 20. oktober
Kulturhuset Pavillonen, Grenå
Lisa Nilsson & Niels Lan Doky
- med Pierre Boussaguet på bas og Albert Tootie Heath på trommer

Tirsdag d. 21. oktober
Tobakken, Esbjerg
Mike Stern Band
- med Chris Minh Doky på bas, Dave Weckl på trommer og Randy Brecker på trompet.

Onsdag d. 22. oktober
Kulturhuset Skanderborg
Lisa Nilsson & Niels Lan Doky

Onsdag d. 22. oktober
Musikhuset Århus
Kenny Werner/Jens Søndergaard Duo

Torsdag d. 23. oktober
Giant Steps Svendborg på Arne B
Kenny Werner Danish Quintet

Torsdag d. 24. oktober
Vanløse Kulturhus
Karl Seglem
- den norske musiker og komponist Karl Seglem opbygger sine moderne lydlandskaber med elementer fra både jazz, folkemusik og elektronica. Nu bringer en omfatttende Europaturné ham til Danmark.

Lørdag d. 25. oktober
Jazzcup, København
Kenny Werner/Jens Søndergaard Duo
Mandag d. 27. oktober
Sunship på Lobby, Århus
Paal Nilssen Love/Peter Brötzmann

-Brötzmann har siden sit gennembrud i 60’erne været en af hovedkræfterne på den internationale free- og eksperimentalscene med et hav af samarbejder bag sig. For at nævne nogle få har den tyske sax-gigant spillet med bl.a. Cecil Taylor, Han Bennink og Derek Bailey. Nilssen-Love er en af sin generations mest kompromisløse trommeslagere, kendt for sin højenergiske og udfordrende stil. Han har både udgivet soloalbums og gjort sig hørbart bemærket i orkestre som Atomic og The Thing. Brötzmann og Nilssen-love udgav tidligere i år albummet Sweet Sweat på Smalltown Superjazz.


Torsdag d. 30. oktober
Amager Bio, København
Brand New Heavies
- de red en kort overgang med på acid jazz bølgen i starten af 90'erne. Det var hverken syret eller specielt jazzet. Men det var godt.

Fredag d. 31. oktober
Train, Århus
Brand New Heavies

Lørdag d. 1. november
Vega, København
Randy Crawford & Joe Sample
- det var Joe Samples The Crusaders der spillede på Crawfords superklassiker Street Life. Sample og Crawford lavet to jazzalbums sammen indenfor de sidste par år. Med på scenen er bla. trommeslageren Steve Gadd.

Søndag d. 2. november
Kino - den blå engel, Kalundborg
Art van Damme Quintet
- akkordion spilleren Art van Damme havde sin storhedstid i 60'erne og 70'erne som fortolker af den amerikanske jazzskat. Her i selskab med Aage Tanggaard på trommer, Jacob Fischer på guitar, Mads Vinding på bas og Anders Åstrand på vibrafon. Det bliver kult, det her.

Tirsdag d. 4. november
Dexter, Odense
The Bad Plus
- de spillede på Dexter sidste år og væltede stedet, nu er powertrioen klar igen, MEN nu med sangerinden Wendy Lewis.

Onsdag d. 5. november
Amager Bio, København
Dr. John

Fredag d. 7. november
Magasinet, Odense
Dr. John
- som et led i Odense internationale bluesdage besøger New Orleans legenden, sangeren og pianisten Odense.

Mandag d. 10. november til Fredag d. 14. november
Copenhagen Jazzhouse
Curtis Stigers
- det er en efterårstradition at den amerikanske supersanger besøger Danmark og hver gang med stor publikums- og kunstnerisk succes.

Tirsdag d. 11. november
Jazz Club Loco på Stengade 30, København
Henry Grimes, Kresten Osgood og Pierre Dørge
- baslegenden Grimes og Osgood har før spillet sammen, men ikke med Dørge

Torsdag d. 13. november
Værket, Randers
Dr. John

Fredag d. 14. november
Dexter, Odense
Nils Petter Molvær
- endelig kommer han igen til Danmark, den norske trompetist Nils Petter Molvær, der om nogen har været med til at præge international jazz i det nye årtusinde.

Lørdag d. 15. november
Musikhuset, Århus
Curtis Stigers

Søndag d. 16. novmber
Moor Jazz på Fermaten, Herning
Michel Camilo Trio
- powerpianisten Michel Camilo i eksklusive intime rammer med Dafnis Priesto på trommer og Charles Flores på bas.

Mandag d. 17. november til onsdag d. 19. november
Copenhagen Jazzhouse
Michel Camilo Trio

Torsdag d. 20. november
Toldkammeret, Helsingør
Scott Hamilton Scandinavian 5
- efterhånden en tradition at de drager på en større tur i det nordiske. Med bla. Jan Lundgren og Ulf Wakenius.

Torsdag d. 20. november
Dexter, Odense
Real People
- Anders Mogensens gruppe med den amerikanske saxofonist Rudresh Mahanthappa

Torsdag d. 20. november
Giant Steps på Arne B, Svendborg
Etienne Mbappe
- Jazzvisits koncert med Mbappe på bas og sang, Jakob Dinesen på sax, Preben Carlsen på guitar og Deodato Siquir på trommer. Mbappe har tidligere spillet i DK med stor succes.

Fredag d. 21.november
Jazz Club Loco
Real People

Fredag d. 21. november
Dexter, Odense
Phil Markowitz Trio
- pianisten er ude for at promovere pladen Catalysis, som er med Jay Anderson på bas og Adam Nussbaum på trommer. Det her er hard core jazz.

Lørdag d. 22. november
Jazzcup, København
Etienne Mbappe

Lørdag d. 22. november
Jazz Club Loco på Stengade 30, København
Andrew D'Angelo/Trevor Dunn/Jim Black
- D'Angelo er atter tilbage på scenen efter at han blev opereret tilbage i januar for en hjernetumor. Trioen udgav på samme tidspunkt CD'en Skadra Degis.

Tirsdag d. 25. november
Jazzselskabet Århus, Fatter Eskil
Real People

Onsdag d. 26. november
Jysk Musik og teaterhus, Silkeborg
Manhattan Transfer

Onsdag d. 26. november
Tobakken, Esbjerg
Scott Hamilton Scandinavian 5

Torsdag d. 27. november
Copenhagen Jazzhouse
Scott Hamilton Scandinavian 5

Torsdag d. 27. november
Skive Jazzklub, Skive Theater
Etienne Mbappe

Torsdag d. 27. november
Det jsyke Musikkonservatorium, Århus
Klüvers Big Band feat. Helge Sunde
- den norske big band leder er kendt for at blande genrene og ikke kendt for at gøre det let.

Fredag d. 28. november
Viften, Bjerringbro
Scott Hamilton Scandinavian 5

Lørdag d. 29. november
Middelfart
Scott Hamilton Scandinavian 5

Søndag d. 30. november
Kongegaarden, Korsør
Scott Hamilton Scandinavian 5

God fornøjelse ude i JazzDanmark :-)

mandag, oktober 13, 2008

70 kondomer på British museum


Lyden af 70 kondomer der skrabes hen ad væggen på British Museum. Så er Matthew Herbert atter på banen og endelig igen med vinderkonstellationen Matthew Herbert Big Band. Pladen hedder There's me and there's you udkommer i slutningen af måneden. Det er en samling af politiske protestsange, hvor Herber atter er ude med riven mod det overforbrugeriske samfund. Du kan hente en MP3 teaser på Stereogum .
My Space: www.myspace.com/matthewherbert

Fra Bird til Satchmo
Forest Whitaker skal både instruere og spille hovedrollen i biopic-filmen What a Wonderful World, der omhandler musiklegenden Louis Armstrong.
Filmen vil tage sin begyndelse under musikerens fattige unge år i New Orleans og følge hans stigende popularitet og karriere som trompetist og sanger.
Whitaker, der også portrætterede en anden jazz-legende - Charlie Parker - i filmen Bird, fortæller: "Armstrong havde stor betydning for vores liv og vores kultur. Han levede et fantastisk liv og ændrede på måden, man spillede og lyttede til musik på efter ham, ikke kun her i USA, men over hele verden."
Kilde: filmz.dk

Anders Bast: Late urgency (Long Life Records/Pladekisten)

Groovy Bast

Det er et på mange måder ganske spøjst orkster som saxofonisten Anders Bast har sat sammen til sin debutplade Late Urgency, der er indspillet for 2½ år siden. Trommeslageren Richie Barshay har siden 2003 spillet trommer hos Herbie Hancock, ham kender Bast fra et ophold på New England Conservatory. Guitaristen Thor Madsen har ikke spillet megen straight jazz, men har istedet gjort det indenfor den mere elektroniske del af genren i bands som amerikanske Wax Poetic og Nublu Orchestra og er lige nu aktuel med gruppen Wazzabi. Pianisten Henrik Gunde er kendt fra mange forskellige sammenhænge, men hans Garner projekt og jobbet hos Katrine Madsen har gjort ham til en meget populær mand ude i det danske jazzland. Kasper Vadsholt har på bassen gjort tjeneste i en del år i DR Big Band. Hvad får Bast så ud af en sådan flok?Anders Bast musikalske udgangspunkt er i den groovy del af jazzen med nik til rocken. Han har komponeret og arrangeret hele baduljen og det holder både en høj teknisk standard og er en lyttemæssig fornøjelse. Det er afvekslende, både med fusionselementer og hård New Yorkerbop. Det gode ved pladen er at Bast har fundet frem til en stil og lyd der er gennemgående for hele pladen, så den fremstår helstøbt. Der er ingen musikalske revolutioner i sigte, men når man angriber jazzen så flot som Bast, er det sgu' osse OK.
Et mindre suk, skal dog lyde til sidst. Pladecoveret er noget værre juks. Der står ingenting på ryggen og typografien der er anvendt er grim som bare...
My Space: www.myspace.com/andersbast

mandag, oktober 06, 2008

Sniglyt til nyt fra Susi Hyldgaard


Susi Hyldgaard har netop færdiggjort indspilningerne til hendes nye CD, der udkommer i 2009. Hun har lavet den sammen med Nord Deutsche Rundfunks Big band. Roy Nathanson og Bill Ware fra Jazzpassengers har arrangeret musikken.
Besøg Susi's site hvor du kan downloade et enkelt nummer kvit og frit.
Susi Hyldgaard: www.susihyldgaard.dk

Leo Mathisen: 1942-43 Terrific rhythm (Little Beat Records)

Leo på toppen og i Herning

"Leo glædede sig fra begyndelsen til at komme til Herning, der var en hellig by for ham, fordi man der lavede 'verdens' bedste fiskestænger. Han var også henne at købe et par, og for at bese dette - et af Skandinaviens fineste - værksted for fiskestænger. Der var høj og blå himmel i Herning, og Leo var borte hele dagen hos Stradivariusserne i fiskestangshimlen."
Ovenstående er en historie fortalt af Børge Ring, fra den store Jyllandssommerturné som Leo Mathisen var på i 1942. Leo Mathisen var populær ude i landet og lavede i samme periode nogle af sine fineste indspilninger.
Det kan høres på den femte udgivelse i Little Beat Records serie på syv CD'er, der kommer til at dække hele Leo Mathisens karriere. Vanen tro er der blevet plads til nogle obskuriteter og denne gang skuffes Mathisen-nørderne ikke. Man har fundet nogle af de eneste optagelser fra filmen Gi' ham trompeten der overhovedet findes. Filmen blev aldrig færdiggjort da den fandtes politisk ukorrekt, grundet tyskernes besættelse af landet. Erik Parker skulle spille hovedrollen og Mathisen havde skrevet fire gennemgående numre.
Men det er ikke alt der er obskurt. De fire numre der indspilles d. 13. juli 1942 er i allerhøjeste klasse. Long shadows, Terrific rhythm, Got a red nose og Call it what you like viser en komponist (Mathisen) og et orkester der spiller suverænt. Der er tydelige Ellington inspirationer at høre i nummeret Terrific rhythm.
På en indspilning lavet i november 1942 høres der så tydelige Count Basie inspirationer at nummeret Hot spot blues lyder som Jumpin at the woodside. Det er forrygende og der er næppe lavet så god dansk swingmusik nogensinde!
Så femte kapitel i historien om Leo Mathisen er en af de vigtige. CD'en er som vanligt suppleret med yderst en informativ booklet og udtømmende diskografiske oplysninger.
Little Beat Records: littlebeatrecords.dk

torsdag, september 25, 2008

Jazzbogsnyt


Morten Windelev og Anders-Peter Andreasens bog om danske jazzpladecovers bliver nu udgivet af Nyt Nordisk Forlag. Den er dermed tilgængelig fra boghandler og netbikse. Bogen der hedder Cool Scandinavians blev udgivet tidligere i år, hvor den kun kunne købes fra forfatternes eget site.
Taschen har også lige udgivet en bog med jazzcovers, hele 1000 styk er der blevet plads til. Bogen er på næsten 500 sider og kan nu købes fra Taschen's egen netbutik. Det site er iøvrigt meget anbefalelsesværdigt at kigge på, for lige nu er det muligt at bladre gennem bogens samtlige sider.

I slutningen af oktober udgives den niende udgave af The Penguin Guide to Jazz Recordings. Det er en uundværlig referencebog på 1600 sider, der indeholder 14000 CD-anmeldelser. Den ene af forfatterne Richard Cook døde sidste sommer, kun 50 år gammel. Men hans mange vidende og særdeles brugbare beskrivelser og anmeldelser lever heldigvis videre.

Martin Fabricius Trio: When sharks bite (Martin Fabricius/Gateway)

En tablet Vibrafon på 10 mg

Megen medicin virker som regel som den er tænkt, nogle gange virker den slet ikke eller måske får man kun bivirkningerne. En gang imellem kan medicin være så effektivt at det kan forbedre et menneskes livskvalitet markant. Martin Fabricius' medicin er effektiv, men har også bivirkninger -i form af overdreven afslappethed.
Martin Fabricius er vibrafonist, uddannet fra Berklee School of Music, hvor han i et år fik eneundervisning af maestro Gary Burton. Fabricius er uddannet med speciale i filmmusik, og det kan høres. When sharks bite er Fabricius' første plade, han får musikalsk hjælp af Christian Hougaard Nielsen på bas og Jeppe Wessberg Christensen på trommer. I det jazzmusikalske landskab, er der udsigt til det æstetiske og lækre, med et roligt tempo. Fabricius tager sig god tid, giver melodien tid til at falde på plads. Pladen er en god brugsplade. Den er perfekt som baggrundsmusik, når man sidder og læser en god bog. Det er ikke et ligegyldigt og glat lydtapet Martin Fabricius Trio præsenterer os for. Det er et stemningsmættet univers med stor fornemmelse for melodi og følelse.
Martin Fabricius: www.martinfabricius.eu
My Space: www.myspace.com/martinfabricius

fredag, september 19, 2008

Ginman er ny musikchef på Jazzhouse


Den mangeårige musikchef på Copenhagen Jazzhouse, Lars Thorborg har været sygemeldt igennem en længere periode. Nu har man ansat en afløser for ham. Det bliver Lennart Ginman, der mest er kendt som musiker i bla. hans eget Ginman/Jimmy Jørgensen (der spiller på Gasværket i Kbh. d. 21. sept.) og i GinmanBlachmanDahl, men som også har vist sine organisatoriske evner i forbindelse med musikstævnerne på Vallekilde Højskole, hvor danske jazzmusikere er blevet undervist af og har spillet sammen med internationale topmusikere.
Lennart Ginman står meget apropos på scenen, på Jazzhouse i aften, som medlem af Sinne Eegs nye trio, der også inkluderer Morten Lund på trommer og Jacob Christoffersen på piano.

torsdag, september 18, 2008

On the spot vol. 2 -a peek at the danish jazz scene (Ricky-Tick Records)

Danske 60'er jazzgrooves

Inden Boris Rabinowitsch holdte på Politiken, kort før sommeren rigtigt satte ind, lavede han en anmeldelse af On the spot vol. 2. Han kaldte den forfejlet, men for en enkelt gangs skyld var det Boris der var forfejlet.
Det finske (og ikke tyske, som Boris kalder det) pladeselskab Ricky-Tick Records har tidligere udgivet den første On the spot, hvor det var skandinaviske kunstnere der var repræsenteret. Denne udgivelse koncentrerer sig udelukkende om de danske og udvælgelsen er foretaget af Anders-Peter Andreasen (aka DJ Wunderbaum og medlem af Povo). Han var tidligere i år med til at udgive bogen Cool Scandinavians, der indeholdt fotos af danske jazzpladecovers fra 50'erne til starten af 70'erne. Alle pladerne der er i bogen kommer fra Anders-Peter Andreasens egen samling.
Han har med andre ord, det materiale der skal til for at lave en compilation med gammel dansk jazz. Anders-Peter Andreasen tager som gammel DJ udgangspunkt i musik, der kan bruges i klub-sammenhæng, det er ikke nødvendigvis det der fortæller den rette historie om lyden af den danske jazzscene i de år. Til gengæld fungerer det som en compilation der kan fremtvinge kropslige bevægelser, i form af rokken med benene, trampen på stedet eller anden højstemt kropsuro.
Kender man internationale DJ's som Gilles Peterson eller Rainer Trüby ved man lidt om hvad der er i vente. Andreasen har udvalgt 11 numre og fælles for dem alle er at de kommer fra fuldstændigt uopdrivelige vinylplader. Louis Hjulmand Quartet, Bent Jædig, Max Leth, Bjarne Rostvold, Erik Moseholm, Finn Savery, Jazz Kvintet 60 er blandt dem man finder på pladen, der selvfølgelig også er udgivet som vinyl-LP.
En absolut anbefalelsesværdig plade til dem der ikke var unge i 60'erne eller tidligere.
Ricky Tick Records: www.ricky-tick.com

mandag, september 08, 2008

Ibrahim Electric: Brothers of Utopia (Tactic Records)

Brødrene fra drømmelandet

Det er deres femte plade. De har tidligere udsendt en plade på det (dengang meget lille, nu lidt større) selskab ILK. Så skiftede de til det store danske jazzmoderskib Stunt Records så de kunne komme længere ud. Det kom de! Nu er de så skiftet til et nyt pladeselskab, Tactic Records der ellers næsten udelukkende udgiver plader med rock i den tunge ende. Har de så skiftet stil? Nej! Men måske er det mere end nogensinde tydeligt at de ikke er en jazztrio. De har aldrig rigtigt spillet soul-jazz, som 90 % af jazzens orgel-combos har for vane at gøre. På deres forrige studieplade Absinthe var der bla. inspiration fra de tidlige 70'eres progressive rockmusik.
På den nye plade tager brødrene fra drømmelandet Utopia os med på en rejse, hvor ikke alt er helt som det giver sig ud for at være. Titlerne på de 12 melodier leder os på vej, her er referencer til Indien, Nuuk, Borat, Zagreb og Røde Sonja (hvor det tunge groove og de pludselige breaks giver mindelser om en sværdkamp i en Conanfilm).
Stilistisk bevæger de sig mellem det kitschede, næsten fjollede som på nummeret Year of the golden pig, over den surfede sound på Ghost Rider til klassisk tung Ibrahim Electric partymusik, som på Kim Nuuk. Det er værd at notere sig at de tre herrer er alt for gode musikere til at lade sig indfange af en bestemt stil eller lyd. Indenfor det samme nummer bevæger de sig problemfrit rundt med frække riffs, korte soli og snurrige breaks og heftige fills.
Jeg kan kun anbefale at du køber hele albummet, et enkelt download er simpelthen for kort en fest.
Bonusinfo:
Ibrahim Electric er startet på en Danmarkstur der bringer dem til Svendborg (11. sep.), Skive (12.), Randers (13.) i denne uge.
My Space: myspace.com/ibrahimelectric

fredag, september 05, 2008

Helle Henning: Verden lige her (Calibrated)

Forrygende jazz sunget på smukt dansk

Jazz sunget på dansk er en sjældenhed og det fatter man jo ikke en krone af, når man hører pladen Verden lige her med Helle Henning. Hun har skrevet al tekst og musik. Hun synger perfekt, stemmen er personlig, men det allervigtigste er at man kan høre hvert enkelt ord når hun synger. Det er netop derfor at jeg overgiver mig totalt til den her plade. Helle Henning er konsekvent, følger og bruger sine evner til det yderste. Håndværket er iorden, der er ægthed og følelser i Helle Hennings musik og stemme. Det her er stor kunst med bred appeal.
Stilen befinder sig i et jazz-vise-pop univers, med et strejf af noget bittersødt nordisk. Musikalsk bakkes hun op af Nikolaj Hess på piano, der efterhånden har udviklet sig til at være "kvindelig jazzsanger"- akkompagnatør no. 1 herhjemme. Her kan bla. nævnes Caroline Henderson, Sissel Vera Pettersen og Ulla Henningsen. Jens Skou tager sig af bassen og Jonas Johansen spiller veloplagt percussion og trommer. Christina von Bülow og Marc Mommaas gæster på sax på hver to numre.
På sangen Dengang jeg var barn har Helle Henning ramt loftet, teksten om barndommen i 70'erne og den swingende musikalske opbakning er et hit, så download den, hvis du ikke har råd til hele albummet.
Bonusinfo:
Helle Henning har sunget kor på en lang række Disney-film siden slutningen af 90'erne. Hun udsendte i 2005 sin første plade der hed Måske er det aldrig for sent.
Helle Henning: www.hellehenning.dk

Stor jazzweekend i København


I dagene 18.-21. sept finder tre store jazzbegivenheder sted i København.
Europe Jazz Network, der er en sammenslutning af europæiske producenter og arrangører, som er specialiseret i jazz og improvisationsmusik, afholder konference og generalforsamling i København. I den forbindelse afholdes der d. 20. sept. en gratis koncert, hvor alle er velkomne, på Halvandet der ligger på Refshalevej. Emil de Waal+, Pasborgs Odessa 5 og Asta Nielsen Towards the light er de tre fine udvalgte kunstnere man får muligheden for at opleve.
Young Nordic Jazz Comets er den fællesnordiske konkurrence for unge jazzbands. Finalen afgøres i år på Rytmekons d. 19. sept. Fra Danmark deltager Magnus fra Gaarden. De er oppe mod Albatrosh (Norge), Kristjan Martinsson Trio (Island), Kristin Amparo Band (Sverige) og Elifantree (Finland). Orkestrene kan også opleves på Huset d. 18. sept, hvor de spiller en showcase.
Det er Dansk Jazz Forbund der er arrangør af alle tre arrangementer.

onsdag, september 03, 2008

Dompan er død


I 1949 blev der afholdt en jazzfestival i Paris, som siden viste sig at være en milpæl i, ikke bare europæisk men også international jazz. Miles Davis og Charlie Parker var blandt de optrædende og det svenske orkester, der senere blev kendt som Parisorkestern, hvor bla. Putte Wickman, Alice Babs og Arne "Dompan" Domnerus var medlem.
Klarinetisten og alt-saxofonisten Dompan fik sit internationale gennembrud ved den lejlighed. Han havde allerede slået sit navn fast i fødelandet Sverige hos folk som Thore Erling.
I 50'erne spillede han med Lars Gullin, Clifford Brown og Quincy Jones, i 60'erne med Georg Riedel og Jan Johanson og fra 1968 med Bengt Hallberg (ja, det er Arne Domnerus der spiller på TV-køkkenet klassikeren Truddelutter). Han ledte fra 1966-1981 det svenske Radiojazzgruppen. Han har spillet med en lang række danske jazzmusikere, som feks. Bo Stief og Jesper Thilo. Blandt hans mest kendte indspilninger er en af de mest kendte svenske jazzplader overhovedet: Jazz at The Pawnshop, der både er kendt for den fine musikalske kvalitet, men den er også en Hifi-nørd plade, pga den specielle indspilning, der opfangede en masse lyde i lokalet, bla. kasseapparatet.
Arne Domnerus er død efter længere tids sygdom, 83 år gammel.
Ovenstående billede kan købes som plakat her: www.fotolio.eu/Jazz%20Poster.html

Niels Vincentz Plus Four: Art noveau (Long Life/Pladekisten)

Arkitektur og melankoli

Saxofonisten Niels Vincentz debuterer i eget navn med pladen Art Noveau. Han bakkes dog op af to musikere, som han spillet sammen med i en del år i trioen Redshift. Det er den allestedsnærværende Kresten Osgood på trommer og Eske Nørrelykke på bas. De tre musikere dannede trioen i New York, tilbage i 2002 hvor de var bosat på det tidspunkt. De har tidligere lavet pladen The Butterfly effect på ILK. Men nu er det Vincentz's kompositioner og arrangementer der er i fokus, derfor er pladen også i Vincentz navn.
Musikken giver associationer til Charles Mingus, når han er i det følsomme og skrøbelige hjørne. Vincentz finder inspiration i bla. arkitektur. Vincentz er trukket langt frem i lydbilledet men med intim og nærværende sax, Eske Nørrelykke (under)spiller en sagte bas og Kresten Osgood spiller flydende og ikke udflydende og grænseløst. Pudsigt nok er det en Osgood komposition kaldet Instrumental, der er det lettest tilgængelige nummer, den lyder lidt som det gamle Supremes nummer You keep me hanging on. Osgood er iøvrigt også mand for en blues, som han har skrevet til Sisyphos, en mand der i den grad må have haft the blues.
Udover de tre nævnte musikere supplerer Anders Banke på basklarinet og Thomas Caudery og Claus Højensgaard deles om tjansen på trompet/flygelhorn. Pladen er en af den slags der skal mærkes og føles. Der er en stemning af melankoli og tristesse. Numre som Equilibrium og 3-4 er gode eksempler herpå. Pladen rundes af med Mingus-kompositionen Eclipse.
Niels Vincentz: www.nielsvincentz.dk

mandag, september 01, 2008

Hjemme hos Minh Doky


På DR.dk er der lige lagt et halvanden time langt portrætprogram med bassisten Chris Minh Doky. Programmet hedder besøgstid og kan høres ::HER::

Ny jazzkanal på DR.dk
DR har lanceret en ny netradio DR New Jazz, hvor det er hensigten at spille ny jazz, bla. dansk. Desuden er der ugentlige programmer med DR Big Band. Du finder den ::HER::

Guld fra DR's kældre


I jazzmiljøet tales der ofte om dengang DR var oppe på jazzen. Dengang de var tilstede hvis der var et internationalt jazznavn der skulle spille i København.
Flere af de programmer som blev vist på TV i tidernes morgen kan rent faktisk købes på DVD. Jeg har fundet nogle stykker frem.

Stan Getz Quartet: Live in Copenhagen 1987 (Efor)
-den legendariske koncert på Montmartre optaget d. 6. juli 1987 med Kenny Barron, Rufus Reid og Victor Lewis. Den er netop udkommet.

Lennie Tristano: The Copenhagen Concert (Storyville)
-solokoncert optaget i Tivoli's koncertsal d. 31. oktober 1965.

Duke Ellington: Masters 1965 (Quantum Leap)
-første og andet sæt fra koncert i Falkoner teatret d. 31. januar 1965.

Duke Ellington: Masters 1969 1st and 2nd sets (Quantum Leap)
-optaget i 1969 i Tivoli.

Duke Ellington: Masters 1971 1st and 2nd sets (Quantum Leap)
-med Ben Webster i Tivoli, de tre nævnte udgivelser på Quantum Leap kan være svære at få fat på, men lidt søgning på google kan godt bringe dig nærmere.

Steps Ahead: Copenhagen Live (Storyville)
-optaget d. 1. april 1983 på Ny Carlsberg Glyptotek. Dette er ikke en DR produktion. Her er superbandet i topform, med Mainieri, Brecker, Gomez, Erskine og Elias.

Erroll Garner Quartet: Paris 1972/Copenhagen 1971 (Impro Jazz)
-optaget i København i maj 1971

Tenor Titans: Dexter Gordon Copenhagen 1969, Ben Webster London 1964 (Impro Jazz)
-optagelse med Dexter fra Jazzhus Montmartre marts 1969 med Kenny Drew på piano, NHØP på bas og Makasya Ntshoko på trommer.

Ben Webster: Ben Webster in Denmark 1965-1971 (Universal)
-optagelser fra TV-Byen 1965 og 1968, Odd Fellow Palæet 1969, TV-Byen og Montmartre 1971.

Miles Davis Quintet: Live in Copenhagen & Rome 1969 (Efor)
-med Wayne Shorter, Chick Corea, Dave Holland og Jack DeJohnette.

Bud Powell: In Europe Paris 1959/Copenhagen 1962 (Discover Records)
-fra Montmartre med NHØP på bas og Jørn Elniff på trommer på to numre på DVD'en.

Bill Evans Trio: In Europe (Efor Films)
-et enkelt nummer Emily optaget i København 1970. Resten er fra London og Stockholm.

Eddie "Lockjaw" Davis: Live in Copenhagen (Storyville)
-med Niels Jørgen Steen, Jesper Lundgaard og Ed Thigpen. Optaget i 1985 på Jazzhus Slukefter.

Benny Goodman: The last performance of Benny Goodman at The Tivoli in Sweden (Legends in concert)
-fantastisk titel på en lavpris DVD, men dog alligevel fra Slukefter i Tivoli i København i Danmark, findes og så som: Benny Goodman - Live at the Tivoli Gardens 1981 (Kultur).

Thelonious Monk: Live in '66 (Jazz Icons/TDK)
-den legendariske optagelse fra TV-Byen i april 1966 i super S/H kvalitet.

Andreas Møller: 12 kinds of precipitation (Gateway)

Overbevisende solodebut

Det er ikke hverdagskost at jazzpianister laver soloplader. Herhjemme har folk som Carsten Dahl, Jacob Anderskov og Jan Kapsersen gjort det. Men at en debutant gør det og så endda så overbevisende, det er en overraskelse. Andreas Møller er uddannet fra konservatoriet i Amsterdam i 2005 og han dyrker specielt soloklaverspil der trækker på den amerikanske jazztradition og europæisk musik med rødder i det klassiske som feks. Chopin og Ravel.
Man kunne vel egentlig godt nævne Keith Jarrett, men Andreas Møller spiller ikke så frit improviseret som Jarrett, dertil er Møllers pianospil alt for sammenhængende og stringent. Andreas Møller tager udgangspunkt i kendt materiale som feks. Stella by starlight, Giant steps, Elefantens vuggevise og My funny Valentine. Den store force ved denne plade er at Andreas Møller har sin egen personlige version og historie han vil fortælle.
Det er særdeles behagelig (ikke behagesyg) plade, der også i fremtiden vil komme til at rotere på CD-afspilleren, Andreas Møller har begået. Jeg undrer mig egentlig mest over, at et så stort musikalsk talent har holdt sig skjult så længe.
Andreas Møller: andreasmoller.dk
My space: myspace.com/andreasmoller