søndag, januar 24, 2016

Joanna J. Stroz: Drums & Bells (Gateway)

Jeg har hørt meget og nok også mere end de fleste indenfor jazz og improviseret musik. Men en plade med en "klokker", der spiller sammen med bl.a. en jazzguitarist? Det havde jeg alligevel ikke hørt før. Det har jeg så nu. Jeg har også lært at et klokkespil, som der kan spilles på hedder et carillon. Den polskfødte - men i Danmark bosatte Joanna J. Stroz har lavet albummet Drums & Bells. Her kombinerer hun rene carillon numre, som den tredelte The Bells of Vestervig og Impressions med numre, hvor carillon indgår som et instrument ved siden af jazzguitaristen Francesco Cigna.

Joanna J. Stroz er også percussionist. Hun inddrager elementer af jazz, blues, afro, latin og vals i musikken. Det bliver til en meget særegen plade, der fungerer overraskende bedre end jeg havde forestillet mig. De rene carillon numre bringer mig stemningsmæssigt til åbne pladser og kirker - hvilket nok er ret indlysende. Joanna J. Stroz kaster sig også over vokalen. Med nummeret Cupid lykkes det hende at sammensmelte klokkespillet med en blueset stemning, hvor hun også synger. Drums & Bells er musik som man ikke forestillede sig.

Ingen kommentarer: