De er udkommet hver for sig over nogle måneder i 2015. Tre plader med Jacob Anderskov i den absolutte hovedrolle. Han har lavet to trioplader og en soloplade der indgår i det musikalske forskningsprojekt Habitable Exomusics, der også består af interviews med Anderskovs kolleger ud i improvisation og en analyse af selve musikken. Da det er et forskningsprojekt er det også et projekt der er meget omfattende i materiale. Jeg holder mig til musikken på de tre plader.
Den første er en trioplade sammen med bassisten Adam Pultz Melbye og trommeslageren Anders Vestergaard. Der er nye og lidt anderledes toner fra Anderskov på denne plade. Han er sammen med to musikere, der er fra en lidt yngre generation end Anderskovs egen. Musikken er i al sin skævhed mere blueset end noget jeg har hørt fra Anderskov før.
Den anden plade er en soloplade der er optaget i det legendariske Rainbow Studio i Oslo, hvor bl.a. Keith Jarrett har indspillet. Musikken er abstrakt ekspressiv. Hvor den første plade var den kinetiske er solopladen den statiske. Der kigges ind. Der standses op. Det bliver ubevægeligt bevægeligt. Der er flere tråde til nyligt afdøde Paul Bley.
Den sidste plade er også en trioplade. Her har Anderskov taget bassisten Nils Davidsen med - de kender hinanden rigtigt godt og har spilet meget sammen. Den amerikanske trommeslager Gerald Cleaver kendes bl.a. fra nogle gode plader sammen med Lotte Anker og store kunstnere som Miroslav Vitous og Tomasz Stanko. Den sidste plade er den dynamiske. Trioen bevæger sig afsted på en rute der udstukket af Anderskov. Men da ruten ikke er kørt før, ved de ikke hvad de kommer til at høre. Det kollektive samarbejde er tydeligvis i spil pladen. Alle tre byder i kraft i deres musikalske ind med tyngde og vægt. Den musikalske dynamik sejrer.
At de tre plader er en del af et forskningsprojekt, spiller måske ikke nogen større rolle for den almindelige jazzlytter - hvis en sådan findes . Samlet hørt kan de i stedet tages som et udtryk for Anderskovs musikalske vitalitet og udholdenhed. Det er spændende at lytte.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar